Canyon Spectral:ONfly CF 9

Testattavaksi saapui Canyonin kevytsähkömaastopyörävalikoiman Trail orientoitunut Spectral:ONfly CF. Spectralista on saatavilla kaksi sähköisellä avustuksella olevaa mallia, on täysitehoinen Spectral: ON ja tämä ns. kevytavusteinen malli ONfly CF.

 

Spectral:ONfly CF on varustettu TQ:n hyvin pienellä HPR50 moottorilla, jolla on painoa vaivaiset 1,850 kg. Sen suoritusarvot ovat 300w max hetkellinen avustus ja 50 Nm verran vääntöä. Moottorin parina toimiin TQ:n 360 Wh akku. Järjestelmään on mahdollista kytkeä juomapullotelineen tilalle laitettava lisäakku 160 Wh, joka nostaa järjestelmän akkukapasiteettia 44%. Akku kiinnittyy kätevästi Fidlock mekanismilla runkoon, ja jos lisäakkua ei tarvitse, niin samaan tilaan saa Fidlock juomapullon.

 

Spectral:ONfly CF runkojen materiaali on hiilikuitua kaikissa malleissa. Runko onkin hyvin kevyt painaen vain 2.65 kg. Silti se on läpäissyt Canyonin enduropyörä rungon 4e testit, joten runko on tehty kestämään kovaakin pommitusta.

 

K.I.S järjestelmä löytyy myös jokaisen Spectral:ONfly CF:n vaakaputkesta. Keep it Stable eli K.I.S. mekaaninen ohjauksen vakautusjärjestelmä on suunniteltu keskittämään pyörän ohjauksen automaattisesti ja sen kerrotaan kasvattavan pyörän ajovarmuutta ja hallittavuutta teknisillä osuuksilla. Tällaisia apuja ei ole kyllä tullut vastaan koskaan aiemmissa testipyörissä. Tämä järjestelmä onkin täysin Canyon specific. Ohjauksen keskittämisen voimakkuutta voi tietenkin säätää vaakaputkessa olevasta säätimestä, ja halutessaan järjestelmän voi deaktivoida kokonaan.

 

Testissä oleva Spectral:ONfly CF 9 on malliston toiseksi huokein malli, ja sen alapuolelle sijoittuu CF 8 ja yläpuolelle kaksi mallia , CF CLLCTV, joka on malliston Burly build mm. Fox 38 etuhaarukalla, ja sitten malliston hinnakkain hipo osilla varustettu CF LTD. Kaikki Specral:ONflyt ovat 29/27.5 rengastuksella olevia Mullet/Mx pyöriä. Joustoa on joka mallissa edessä 160mm ja takana liikevaraa on 150mm. 

 

Tämä testissä oleva Specral:ONfly CF 9 osapaletti on niin sanottu “järkevä”, mikä tarkoittaa sitä, että osat ovat tunnetusti luotettavia toiminnaltaan, eikä rikkoutuessa ole mahdottoman hintaisia korvata. Jousituskomponentit ovat Foxin. Edessä vaimennuksen hoitaa Fox 36 Performance liikevaraa siinä se 160mm. Takana vaimennuksen hoitaa Foxin Float DPS performance ja liikevaraa siinä on 150 mm. Jarrut ja vaihteet ovat Shimanon komponentteja, jarrut ovat Shimano XT 4 mäntäiset 203 jarrulevyin. Hissitolpassa on liikevaraa näin L kokoisessa rungossa se 200mm.

 

Canyon kertoo tämän Spectral:ONfly Cf olevan kevyt, leikkisä ja ketterä trail pyörä, no ainakin rungon geon perusteella se on juurikin sitä, jos ei hieman ylikin perus trail pyörästä. Se on rungon  mitoitukseltaan hyvin moderni, se omaa aika pitkän reachin 495mm, loivan 64 asteen ohjauskulman ja semi jyrkän 76.5 asteen satulakulman. Takahaarukan pituus on 440 milliä. Eli hyvin modernin kyvykkään trail pyörän mittasuhteet. Painoa tällä ONfly CF 9 oli 19.2 kg polkimilla, joten se on noin 4-5 kg ns. täysitehoista Spectral:ON isoveljeään kevyempi.

 

No miltä tämä Spectral:ONfly 9 kevytsähkömaastopyörä tuntui sitten ajaa?

 

Ensimmäiseksi olin suunnitellut ajavani lenkin hyvin perinteisillä Suomi kangasmaasto poluilla samalla säätäen ja tutkiskellen ONflyn sielun elämää, siis kuinka pitkälle 360 wh akulla pääsee, jos ajaa omien mielihalujen mukaan, sen enempää akkua säästelemättä. Vastaus siihen on: noin 30km, kunnes akku loppuu. Tietenkin olisin voinut ajaa pidempäänkin, käyttäen muita avustus modeja kuin High. Lenkin jälkeen tunnelma kuskilla oli  hieman turhautunut, oletin että Spectral:ONfly olisi ollut hauskempi ajaa, mutta nyt se oli hyvin vaakaa, rauhallinen jopa eleetön polulla. Kuitenkin niiden harvojen alamäkien aikana, joissa sai vauhdin nousemaan yli nopeuden rajoittimen, niin se tarjosi häivähdyksen kyvyistään.

 

Joten päätin suunnata seuraavaksi kokeilemaan, miten se selviäisi enduro tyyppisestä kaahailusta, höystettynä parilla bermi radalla. Siellä ollessani havaitsin itselleni ongelman, en millään saanut tankoa tarpeeksi korkealle vaikka laitoin kaikki spacerit jo kannattimen alle. Tämä varmasti johtuu siitä, että tässä L-kokoisessa rungossa emäputken korkeus on aika matala. Joten korkeamman nousun (risen) ja leveämpää tankoa oli kaivettava esiin.

 

Päätin myös vaihtaa alle hieman pistosuojatumpaa ja pitävämpää rengasta. Vakiona alla olevia renkaita voisi kutsua hyväksi kompromissiksi rullaavuuden ja pidon suhteen. Ne ovat Maxxisen Minion DHR 2 3c maxx terra renkaat edessä ja takana. Edessä EXO suojauksella ja takana EXO+ runkosuojauksella. Nyt alle päätyivät eteen Maxxisen Assegai 3c maxx gripp dh rungolla ja taakse Maxxisen Dissegtor 3c maxx gripp dh rungolla. Tämä valinta tietenkin huonontaa pyörän rullaus kykyä seoksen pehmeyden takia, mutta DH cassing antaa paremman turvan vanteille ja kuskille pehmeämpi kumiseos mahdollistaa paremman pidon.

 

Nyt ajokertoja on kertynyt kymmenkunta, ja selkeä ajatus siitä mihin itse Spectral:ONflyta käyttäisin ja missä se olisi parhaimillaan, on selkeytynyt mieleen.

 

Mitä enemmän ONflylla ajoi enduro tyyppistä ajoa, sitä enemmän kuski tuntui saavan siitä irti. Se vaatii kuitenkin sen, että sitä ottaa hieman kliseisesti “sarvista kiinni” ja ajaa tosissaan käyttäen kehon liikettä. Silloin palikat loksahtivat kohdalleen ja Canyonin mainostama ketteryys tuli esiin klassikko youtube videon sanoin “pikkaisen ylikovaa, niin se kääntyilee sillain itsekseen” .

Tällä kertaa en tehnyt mitään muutoksia jousitukseen. En laittanut air-volume spaceria kumpaankaan päähän vaan molemmat toimivat hienosti suoraan laatikosta. Takajousitus varsinkin Canyonin kolmivaiheinen jousitus toimii todella hienosti, se on alusta herkkä, keskialueelta tarpeeksi kantava, eikä pohjannut kertaakaan. Ajotuntuma on hyvin lähellä ihka oikeaa trail/enduropyötää siis luomu sellaista. Spectral:ON fly tuntuu kevyeltä, helpolta ottaa maasta irti halutessa, joten Canyonin väite kevyestä ja leikkisästä pitää paikkansa.

 

Moottorin 300w ja 50 nm avustus määrä on riittävä hyvin moneen tilanteeseen. Ei sillä tietenkään täysitehoisille sähköpyörille pärjää isoon ylämäkeen mentäessä edes omalla jalalla. Hyvä esimerkki siihen on, kun testi mäkeen ajoin Bosch Performance Line CX Gen5 moottoria päivitetyllä 100 nm 750w tehoilla, sen aika mäkeen oli 26 sekuntia. Tämän TQ HPR 50 moottorin tehoilla aika oli 59 sekuntia, joten noin puolet pidempään, vähän alle puolikkaalla teho määrällä.

 

TQ HPR 50 moottori on ajossa hyvin, jopa huomaamaton. Se on hyvin hiljainen ja sen avustus tulee luonnollisesti, jopa siinä määrin että ajoittain unohtaa “pätkälle” kiihdyttäessä olevansa sähköpyörän päällä vain ihmettelee että kylläpä kiihtyi hyvin. Turhautumista kuitenkin lisää monesti se, että alamäkeen sähkön avustuksella kiihdyttäminen loppuu rajoittimeen, ja juuri tulevaan hyppyyn olisi tarvinnut juuri piirun verran lisää vauhtia.

Moottorin ns. rajoittimen yli polkeminen omalla jalalla onnistuu, mutta se vaatii huomattavan  suuren määrän watteja jaloista 27.2 km/h jälkeen. Moottorissa on kolme avustus tehoa Mild, Medium ja High. Kaikki modet on nyky maailman tyyliin kustomoitavissa TQ applikaation kautta, poljinvasteen, kiihtyvyyden ym. suhteen. Itse asetin High moden poljinvasteen täysille ja kiihtyvyyden myös, jotta sain mahdollisimman pienellä jalalla tultua mäen takaisin ylös ja kiihdytettyä mahdollisimman pienellä omalla jalalla pyörän takaisin vauhtiin.

 

Ja takaisin siihen ajatukseen, mihin Spectral:ONfly olisi. Se toimii mainiosti lenkkipyöränä ja sillä ajaa samat mäet ylös kuin täysitehoisellakin, mutta vaan hitaammin. Sen akun range on riittävä monelle. Mutta ainakin minun mielestä sen käyttö pelkästään lenkkipyöränä on hieman pyörän pointin missaamista. Koska Spectral:ONfly herää henkiin silloin kun nokka näyttää alamäkeen, niin siellä sen luomupyörän kaltaiset ajo-ominaisuudet heräävät todella henkiin. Siellä itse nautin eniten kaikista sen tarjoamista ominaisuuksista. Tämän kevytsähkömaastopyörän juttu ei ole sen moottori, ei sen avustusmäärä, vaan sen mahtavat ajo-ominaisuudet alamäkeen mennessä. Moottori ja akku ovat vaan helpottamassa takaisin mäen laelle pääsyä, jotta pääset nauttimaan Spectral:ONfly:n parhaista ominaisuuksista uudelleen.

 

Jos minulla olisi tällainen pyörä valittavissa trail/enduro pätkille, jossa joutuu tulemaan omin avuin ylös, niin valitsisin tämän ennemmin kuin luomu enduropyörän tai täysitehoisen maasto sähköpyörän, koska tämä tarjoaa minusta molemmista ne parhaat puolet. Sähkön avittamana ylös, luomupyörän ajo-ominaisuuksien kanssa alas.

Kuvat

Tekniset tiedot

Runko

  • Runko
    • Canyon Spectral:ONfly CF
    • Akselin pituus: 12×148 mm
    • Materiaali: Hiilikuitu (CF)
    • Paino: 2 700 g
  • Takajousitus
    • Fox DPS Performance
    • Paino: 345 g
  • Joustohaarukka
    • Fox 36 Performance 29 160 mm
    • Joustomatka: 160 mm
    • Ohjainputken halkaisija: 1 1/8″ – 1,5″
    • Offset: 44 mm
    • Paino: 2 145 g

Voimansiirto

  • Motor
    • TQ HPR 50 Motor
  • Battery
    • TQ HPR Battery
  • Takavaihtaja
    • Shimano Deore XT M8100, 12-Speed
    • Häkin Pituus: Pitkä
    • Paino: 248 g
  • Ketjuohjuri
    • Canyon GP0480-01 slim
  • Vaihdevipu
    • Shimano SLX, 12-vaihteinen
    • Paino: 143 g
  • Takaratas
    • Shimano Deore M6100
    • Rattaiden lukumäärä: 12
    • Välitysalue: 10-51
  • Kampisarja
    • FSA CK-745/IS Armset
  • Eturattaat
    • Chainring FSA W0190
  • Ketju
    • Shimano M6100 12-speed
    • HYPERGLIDE+-teknologia, quick-link-ketjulukko ja asennus ilman työkaluja

Jarrut

  • Levyjarru
    • Shimano DEORE XT M8120
    • Mäntien Lukumäärä: 4
  • Levyjarru
    • Shimano DEORE XT M8120
    • Mäntien Lukumäärä: 4
  • Jarrulevy
    • Shimano XT -jarrulevy, 203 mm
    • Koko: 203 mm
    • Paino: 100 g

Kiekot

  • Etukiekko
    • DT Swiss H1900 29
    • Akselin pituus: 15×110 mm
    • Jarrulevyn Kiinnitys: Center Lock
    • Vanteen materiaali: Alumiini
    • Paino: 950 g
  • Takakiekko
    • DT Swiss HX 1900 Spline LS
    • Akselin pituus: 12×148 mm
    • Jarrulevyn Kiinnitys: 6-pulttinen
    • Vanteen materiaali: Alumiini
    • Paino: 1 128 g
  • Rengas
    • Maxxis Minion DHR II Exo
    • Kiekkokoko: 29″
    • Paino: 1 035 g
  • Rengas
    • Maxxis Minion DHR II Exo+
    • Kiekkokoko: 27.5″
    • Paino: 1 000 g
  • Läpiakseli
    • Canyon Quixle Through Axle QR 148×12
    • Akselin pituus: 12×148 mm

Ohjaamo

  • Ohjainkannatin
    • Canyon:ON ST0031 Stem
    • Canyonin sähkömaastopyörän ohjainkannatin
    • Pituus: 45 mm
    • Ohjainputken halkaisija: 1 1/8″
    • Kiinnityksen Halkaisija: 35,0 mm
    • Materiaali: Alumiini (AL)
  • Ohjaustanko
    • Canyon:ON HB0057 Riser bar
    • Canyon-developed E-MTB handlebar for top control levels on the trail.
    • Kiinnityksen Halkaisija: 35,0 mm
    • Leveys: 780 mm
    • Nousu: 30 mm
  • Kädensijat
    • Canyon Lock-On

Satula

  • Satula
    • Fizik Terra Aidon X5
    • Sukupuoli: Unisex
    • Paino: 251 g
  • Satulatolppa
    • Canyon SP0070-01
    • Ilmasäiliö. Vaijerikäyttöinen.
    • Säätömatka: Rungon koosta riippuvainen (katso Komponenttien geometria -taulukko).
    • Kiinnityksen Halkaisija: 34,9 mm
    • Materiaali: Alumiini (AL)
    • Paino: 34 g
  • Satulatolpan kiristin
    • Canyon GP0446-01

Tarvikkeet

  • Pedals
    • VP-536 f
  • Ohjekirjat ja tarvik
    • Canyon Organza Bag
  • Ohjekirjat ja tarvik
    • Wrench Tool 15mm
  • Ohjekirjat ja tarvik
    • Canyon Assembly Paste
  • Ohjekirjat ja tarvik
    • Canyon Torque Wrench
  • Ohjekirjat ja tarvik
    • Declaration of confirmity M095
  • Ohjekirjat ja tarvik
    • QSG M095
  • Ohjekirjat ja tarvik
    • Canyon Shock Pump 300 Psi

     

Hinta: 6649 €