… vähän kirjoittajasta
Jani Kaajaluoma

Kilpauran aloitusvuosi
Testaustyön aloitusvuosi
Pressimatkojen aloitusvuosi
Aloitusvuosi
-
- Vuosi: 1992
- Pyörä: Marin Hawk Hill
- Ensikosketus: ensimmäinen maastopyörä syntymäpäivälahjaksi
Kilpaura
-
- Aloitettu: 1993
- Aktiivikilpaura lopetettu: 2005
- Lajit: Alamäki, Enduro
- Saavutus: Parhaimmillaan 2. sija
Testaustyö
-
- Aloitus: 1996 Fillari-lehden stunttikuskina
- Rooli laajeni: Testaaja ja arvioitsija
- Pyöriä testattu: Yli 500
Kansainvälinen kokemus
-
- Pressimatkat: Alkaneet vuonna 2010
- Maat: Useita eri mantereilla
- Kohteet: Monipuoliset maastot ja kulttuurit
Pyörävarasto
-
- Omistettuja pyöriä: Noin 50
- Erilaisia malleja: Maasto-, sähkö-, ja muiden tyyppien pyöriä
Oma YouTube-kanava
-
- Motivaatio: Halu jatkaa pyörätestausta omilla ehdoilla
- Shimanon EP8 tapahtuma: Kipinä oman sivuston perustamiselle


Kuka olen? Jani Kaajaluoma.
Olen aloittanut maastopyöräilyn vuonna 1992, kun sain ensimmäisen oikean maastopyöräni syntymäpäivälahjaksi, tietenkin jääden kiinni siihen vauhdin hurmaan ja metsässä ajamiseen. Tätä ennen olin harrastanut joukkuelajeja jo useamman vuoden, joten urheilutaustaa oli jo jonkin verran kertynyt. Ensimmäinen pyörä oli Marin Hawk hill , jota tietenkin tuunattiin nousukahvoilla, joustokeulalla ja jarrubuustereilla (90 mtb Kids will Know).
Vuonna 1993 alamäkiajaminen alkoi kiinnostaa siinä määrin, että päädyin Hyvinkään laskettelurinteen Kulomäen päälle ja tapasin jo siihen aikaan alamäkiajoa kilpaa ajavat Jyri Hyrskylahden ja Jaakko Karhumaan. Näiden paikallisten kisakuskien tapaaminen ja heidän ajamisen katsominen innoitti siinä määrin että Kulomäestä tuli toinen kotini voisi jopa sanoa, kun ns. isojen poikien reiteillä pääsi harjoittelemaan niin kehitystäkin tuli. Ensimmäinen ns.Dh kisani taisi olla Messilässä vuonna 94. Kilpailua Alamäkiajossa harrastin 1994-2005 ja sen jälkeen joitakin satunnaisia kisoja myös Enduro puolella, menestystä ei tullut siinä määrin, että sillä voisi kehuskella. Omasta mielestäni tasaisen paska, ei koskaan parempi kuin 2. sija (kertoo luonteesta).

Vuonna 1996 tapasin Ride Median (Fillari-lehden) toimitusjohtajan ja sitä kautta pääsin mukaan Fillari-lehden leikkisästi nimetyksi Stuntti-kuskiksi valokuvia varten ja samalla ajamaan eri testipyöriä. Roolin kasvaessa Fillari-lehden hommissa vähitellen siirryin myös testaamaan ja 2010 kirjoittamaan pyörätestejä. Myös pressireissut tulivat tässä kohtaa mukaan kalenteriin. Olenkin ollut siinä mielessä hyvin onnekas, että olen päässyt ajamaan monessa maailman kolkassa todella kovien nimien kanssa erilaisissa maastoissa ja olosuhteissa. Vuosien aikana olen varmaan omistanut, jos sanon 50 pyörää, ja testannut useamman sadan niin en paljoa liottele. Niihin tietenkin kuuluen myös muitakin kuin maastopyöriä. Sähköpyörien mukaantulo tietenkin avasi uuden maailman ja mielenkiinnon kohteen testien tekemiseen.

Kun Ride Median omistuksessa olleen Fillari-lehden aikakausi päättyi, jäin pois uuden lehden toiminnasta ja jotenkin jäi sellainen olo, että olisi mukava jatkaa samoja hommia eri tavalla omin avuin. Siitä se ajatus lähti.
Tai oikeastaan se lähti Shimanon EP8 -moottorin pressitapahtumassa, missä oli puolet tuttuja toimittajia ja loput jotain Youtube-porukkaa selfiekameroineen.
Halusin testata pyöriä jatkossa puolueettomasti, jatkaa artkkelien kirjoittamista ja uutena aluevaltauksena perustaa oman YouTube-kanavan.

