Orbea Rise LT

Orbean Rise oli aikoinaan 2020 vuonna varsin erilainen, ja omalla tavallaan mullistava kevytavusteinen E-mtb. Muistan vuonna 2021 testanneeni Gen 1 Riseä useita ajokertoja. Pidin sen erilaisuudesta, sen Shimano EP8 Rs (tuned by Orbea) moottorista, siitä kuinka se yhdisti kevyen, eloisan ajotuntuman ja sähköpyörän hauskuuden. 

 

Kuitenkin paljon on aikaa kulunut ja kevytsähkömaastopyörämalleja on esitelty sen jälkeen huima määrä. Vieläkö Rise Gen 2 tarjoaa jotain erilaista?

 

Testattavaksi saapui Orbean uudistettu Rise Gen2. Kakkos generaation myötä Rise on jakautunut kahdeksi malliksi,  “alkuperäinen” on nimeltään Rise SL ja tämä testiin tullut kantaa nimeä Rise LT. 

 

Rise SL (Super Light) on lyhyempijoustoisempi malli 140/140 mm ja sen rinnalle kehitettiin Rise LT (Long travel) joka on pidempijoustoinen malli 160/150 joustoineen. Runko on identtinen molempien mallien välillä. Orbean suunnittelijat ovat nerokkaasti saaneet yhdestä mallista kaksi mallia. Tietenkin tämä on vaatinut huomattavasti enemmän kuin uuden tarran lätkäisyn runkoon.

 

Gen kakkosen Risen runko onkin saanut joukon parannuksia, jotta se olisi valmis ottamaan vastaan LT mallin tuoman lisähaasteen. Gen ykkösen Risen runkoon verrattuna etukolmion jäykkyyttä on kasvatettu 22% ja takakolmio on 14% aiempaa jäykempi. Kuitenkin rungon jäykkyys on kokoriippuvainen eli esim M-L kokoisissa rungoissa on 7% jäykkyys ero, jotta eri kokoiset kuljettajat saisivat saman kaltaisen ajokokemuksen. Näkyvin ero on gen ykkösen Riseen verrattuna kuitenkin runkoon lisätty vinotuki. 

 

Risen moottorina toimii Shimanon EP801RS gen2 tai EP600 RS gen2,  Rise mallista riippuen. RS Logo Shimanon moottorin kyljessä, tarkoittaa Orbean omalla algoritmilla toimivaa ohjelmistoa, jonka he ovat suunnitelleet Espanjan tehtaalla. Sekin on jo päässyt toiseen generaatioon asti. Orbea kutsuu tätä nimellä RS Control system. Tätä kirjoitettaessa Orbea julkaisi päivityksen kyseiseen järjestelmään, se käsittää uuden Remoten tankoon, heidän omavalmisteisen sähköisen hissitolpan ja heidän oman RS applikaation. 

 

Mikä hienointa, Orbea on ottanut suunnan, jossa sähköisen vaihtajan ja hissitolpan akkujen erikseen lataaminen on historiaa. Nyt kaikki ulkoiset laitteet on kytketty pyörän akkuun, joten yhden akun lataaminen riittää. Tämä varmasti säästää hermoja ja aikaa niillä, jotka ovat laturia etsineet ennen lenkkiä kiireessä, jotta saisi virtaa vaihteisiin tai hissitolpaan edes sen verran, että lenkin pääsisi.

 

Akku vaihtoehtoja on kaksi. 420 Wh pikkuakku ja 630 Wh iso akku. Molemmat akut hyödyntävät uusinta akkuteknologiaa, ja ovat kooltaan hyvin kompaktit ja painoltaan hyvin kevyet. 630 Wh akku painaa vai 2.88 kg ja 420 Wh akku painaa vaivaiset 1.95 kg. Kumpikaan akku ei ole irrotettavissa rungosta helposti latauksen ajaksi, vaan lataus onnistuu ainoastaa pistokkeen kautta. Järjestelmään on mahdollista myös kytkeä lisäakku (Range Extender) 210 Wh. 

 

Testiin saapunut Rise LT on mallimerkinnältään H10, H kertonee rungon materiaalin, joka on alumiinia. Testipyörässä moottori on Shimano Ep 801 RS 2 Gen. Orbean RS ohjelmisto onkin siinä mielessä kiinnostava, että Shimano Steps Applikaation kautta voit valita kaksi tehokarttaa: RS ohjelmiston, joka tarjoaa 54-56 nm vääntöä ja RS+ ohjelmiston, jonka max vääntö on 85nm. Applikaation kautta voit tietenkin muokata avustusmodeja Eco, Trail ja Boost haluamallasi tavalla ja valita mm. overboostin pituuden.

 

Orbea luonnehtii Rise LT:n olevan Trail pyörä joka tarjoaa kuskilleen vähemmän E:tä, enemmän luonnollisen tuntuista ajamista.

 

Komponenttivalinnat ovat sen Trail kutsumuksen mukaiset, edessä vaimennuksen hoitaa Fox 36 Float performance 160 mm joustovaroin. Takapään vaimennuksen hoitaa Fox Float Performance 2 pos Evol Custom tuned ja liikevaraa perässä on se 150mm. Jarrut ja vaihdekomponentit ovat Shimanon. Jarruina toimii 4 mäntäiset M6120 jarrut, 200 mm jarrulevyllä edessä ja takana 180 mm jarrulevy. 29 Renkaat ja vanteet ovat hyvin ajateltu Trail ajamisen haasteisiin. Edessä renkaana on Maxxiksen Assegai 3c Maxx Gripp Exo + ja takana Maxxiksen Minion DHR 2 3C Maxx Terra Exo+.

 

Kuten sopii odottaa, Rise LT malleja on aika liuta. Tämän alumiini H10 mallin lisäksi on olemassa yksi huokeampi alu malli, muiden ns. M-mallien runkomateriaali on hiilikuitua. Kuitenkin ihastuttava asia on Orbean nettisivujen kautta mahdollinen pyörän kustomointi, tähän testissä olevaan H10 pyöräkin on mahdollista kustomoida itselleen sopiva akun koko, etuiskari, takaiskari, vanteet ym. joten voidaan sanoa, että kustomointi mahdollisuutta on rutkasti. Kuitenkin kalliimpien Rise mallien kohdalla kustomoinnin mahdollisuus kasvaa myös väreihin, ja nettisivujen kautta on mahdollista luoja todella makeita väri komboja.

 

Tämän L kokoisen testipyörän mitoitus on hyvin Trail pyörämäinen. Sen Reach on 485mm, satulakulma on jyrkähkö 77.5 astetta, takahaarukan pituus on lyhyenpuoleinen 440mm ottaen huomioon Rise LT full 29 rengastuksen. Rise LT H10 painaa 23.15kg polkimilla. Rungossa on mahdollisuus säätää geometriaa loivemmaksi tai jyrkemmäksi, takaiskarin perässä ns. Flip Switch, josta voidaan 6 mm avaimella helposti valita Low tai High keskiön korkeus vaikka kesken lenkkiä. Tämä tietenkin vaikuttaa moneen, ohjauskulma on Low asennossa loivempi, 64 astetta ja high asennossa puoli astetta jyrkempi. Samalla satulakulma on puoli asetta loivempi Low asennossa 77 ja high asennossa 77.5.

 

Miltä tämä alkuperäisen Risen toisen generaation pidempijoustoinen veli tuntui ajaa suomen syksyisillä poluilla?

 

Ensimmäisellä lenkillä jouduin aika nopeasti toteamaan että, kun Risen LT kyvykkyys maastossa etenemiseen on kasvanut pidemmillä jousto matkoilla, pitävillä renkailla, ja isommalla akulla, niin osa alkuperäisen Risen kevytsähköpyörän ajotuntumaa on kadonnut. 

 

Valitsikin aika nopeasti täyden tehon 85 Nm RS+ tunen käyttööni, sillä se jaksoi viedä Rise LT sen ajo-ominaisuuksien mukaiseen vauhtiin paremmin. Tämä tietenkin syö akkua paljon nopeammin kuin RS (54-56 Nm) mode. Pisin lenkki mitä Risen LT:n 630wh akulla ajoin oli 35km käyttäen Boost modea. Lenkin keskinopeuden ollessa 21.2 km/h eli ei akkua säästellen menty.

 

Kuitenkin hieman turhauttava asia on edelleen Risen jäljellä olevan akun latauksen määrän arvailu, kun vihreä valo tarkoittaa että akussa on jäljellä yli 21% varausta ja punainen että on alle 21%. Punainen vilkkuva valo tarkoittaa että you are Fucked. Onneksi tähän on tulossa päivitys 2026 malleissa uuden ohjaimen myötä, mutta siihen asti suosittelen tilaamaan Risen näytön kanssa. Akun varauksen voi tietenkin tarkistaa applikaation kautta, mutta se on varsin hidasta. Kuitenkin jos haluat säilyttää clean look ohjaamon ilman näyttöä, niin voit yhdistää Risen Garmin laitteeseesi.

 

Nyt kun kilometrejä ja ajokertoja on kertynyt, niin mietteet ovat seuraavanlaiset. Rise LT H10 on vaikea kutsua enää ns. kevytsähkömaastopyöräksi, yli 23 kg painolla (polkimilla), 630 Wh akulla ja RS+ ohjelmiston 85 Nm ja +500 w tehoilla. Näillä ominaisuuksilla se suorittaa melkein samalla viivalla kuin ns. isot sähköpyörät, jääden vain hieman jälkeen moottorin voimassa ja akun kapasiteetissa.

 

Kuitenkin syy Rise LT:n hommaamiseksi ei olisikaan se Rise Gen ykkösen keveys vaan Rise LT:n sekalaisessa maastossa loistavat ajo-ominaisuudet. Rise LT toimi minulle parhaiten vaihtelevassa teknisessä maastossa, juurakossa ja kivikossa, siellä sen ketterät ajo-ominaisuudet tulivat parhaiten esille yhdistäen 29 renkaiden tarjoaman pidon ja rullauksen esteiden yli. LT oli erittäin helpon tuntuinen asettaa nopeasti halutulle ajolinjalle ja ajaa mutkan läpi. Useamman kesken lenkkiä tehdyn kokeilun jälkeen, itse tykästyin ajamaan LT: tä perä Low asennossa. Se tarjosi minulle paremman ajoasennon ja tuntuman siihen, mitä pyörä tekee jalkojen alla. Tässä perä low asennossa Rise LT meni mutkien läpi todella nätisti. Tottakai kun keskiö laskee niin kampien kanssa joutuu olemaan hieman varovaisempi ylämäkeen mentäessä, välttääkseen ilkeät kampi kiveen osumat. Sen jousituksen toiminta on herkkää ja onnistuu pitämään renkaat hyvin maassa liukkaassa maastossa syöden isot iskut mukisematta.

 

Kakkos Generaation Rise LT on Rise Gen ykköstä monikäyttöisempi, hauska ja ketterä trail sähköpyörä. Sen Shimanon EP801 RS moottorin ohjelman voi valita omien menohalujen mukaan. Akkua on tarpeeksi pidemmillekin lenkeille ilman suurta tarvetta säädellä omia menohaluja. Mutta se ei ole sen ainut juttu, vaan se on sen ajamisen hauskuus. Sillä voi pitää paremmin hauskaa vaihtelevassa maastossa, kuin alkuperäisellä Risellä. Se ei kuitenkaan hairahda kumpaankaan suuntaan liikaa, vaan toimii hienosti joka paikan Trail pyöränä, siihen alkuperäinen Rise ei oikein taipunut.

 

Orbean pyörien kustomointi mahdollisuudet on vailla vertaansa. Siellä voit esimerkiksi Risesestä kehitellä unelmiesi pyörän, värikombolla joka juuri sinua, sinun tarpeiden tai unelmien mukaisilla komponenteilla. Se jos joku on hieno ominaisuu

 

Kuvat