Superior iFX 9.7
Superior pyörämerkkinä on maineikas keski-Euroopassa. Tämä 1993 vuonna perustettu 32 vuoden ikään päässyt Tsekkiläinen polkupyörien valmistaja on tunnettu innovativisuudestaan ja heidän mukaansa he olivat ensimmäinen Euroopassa joka laittoi 29 tuumaiset kiekot maastopyörään.
Superiorin kotipaikka sijaitsee heidän mukaansa optimaalisessa paikassa pyörien kehitykseen ja testaukseen Karpaattien vuorijonon juuressa Koprivnicessa. Superior uskoo myös kilpailemisen kautta tuotteiden testaamiseen ja kehitykseen. Osana tätä he toimittavat pyörät jb Brunex Superior Factory Racing teamille johon kuuluu 10 kuljettajaa, jotka kiertävät UCI XC maailmancup kisoja, joissa kuski ja pyörä ajetaan äärimmäisyyksiin.
Superiorin maastopyörämalliston voisikin sanoa keskittyvän lyhyempijoustoisempiin malleihin, jotka he jakavat kolmeen kategoriaan, xc kilpa, xc ja xc downcountry. Joustomatka näissä pyörissä on 110-130 mm. Kuitenkaan sähköpyörien roima kysynnän kasvu ei ole jäänyt huomaamatta Superiorin Product Manager Petr Lavickalta, jonka mukaan he halusivat keskittyä kevyisiin sähköpyöriin.
Maastosähköpyöriä on kaksi mallia, ns. täysitehoinen eFX ja tämä uusi kevytsähköpyörä iFX.
Täysitehoinen eFX on perinteisen kaavan mukaan isolla akulla ja tehokkaalla moottorilla varustettu malli, siinä joustoa on 160mm edessä ja 140mm takana.
Testiin saatu pyörä on näistä se jälkimmäinen iFX kevytsähköpyörä, tarkalleen iFX 9.7. Siitä on saatavilla kolme eri mallia iFX 9.8, 9.2 ja tämä 9.7. Jokaisessa mallissa on Superiorin uusi ultra-light hiilikuiturunko ja Boschin Performance Line SX moottori paritettuna Boschin CompactTube 400wh akkuun.
Hinnat ovat IFX 9.8 – 10,499€ – 9.7: 7999€ ja 9.2 – 6799€. Kalleimman iFX 9.8 saadessa mm. sähköiset vaihteet, sähköisen hissitolpan ja hiilikuituiset vanteet. Molemmissa kalleimmissa malleissa on hieman valtavirrasta poikkeava jousituskomponenttien valinta, iFX 9.8 ja 9.7 vaimennuksen hoitaa DT-Swissin vaimentimet, edessä F535 ja takana R535. Halvimmassa 9.2 mallissa jousituskomponentit ovat Rock Shoxsin ja joustoa silloin on 140 mm molemissa päissä. Kaikki mallit ovat 29 vanteilla ja rungon materiaali on hiilikuitua etu- ja taka kolmiota myöten.
No niin asiaan siis. Tämä iFX siis hyödyntää uutta Superiorin kevytsähkömaastopyöriin kehitettyä ultra-light täysin hiilikuituista runkoa ja sen rungon geometrian/mitoituksen kerrotaan olevan luomusisarensa XF DC.n inspiroima.
Superior kertoo luoneensa uuden segmentin, kevyt, nopea, sähköpyörä, ja sen kerrotaan olevan yksi kevyimmistä sähköpyöristä markkinoilla.
Aika siis lähteä kokeilemaan miltä tämä iFX 9.7 tuntuu ajaa polulla.
Näistä uusista DT-swissin jousituskomponenteista ei ole sen suurempaa kokemusta, muistaakseni joitakin vuosia sitten niitä oli muutamassa kevyemmän luokan xc-pyörässä. Molemmat vaimentimet ovat ns. ilmajousivaimentimia, joten paineet ja paluuvaimennukset kohdalleen ja menoksi.
Tämä on myös ensituntumani Boschin Performance line SX moottoriin. Moottorin teholukemat ovat varsin vakuuttavat, 55 Nm vääntöä. Moottorin maximi avustusprosentti on 340 %. Avustusta moottori tarjoaa maksimissaan 600 w, mutta sen ulos saamiseksi pitää kuskin tehdä töitä jaloillaan. Mutta nämä lukemat ovat varsin vakuuttavia ottaen huomioon yksikön fyysisen koon ja painon joka on noin 2 kg.
Moottorin neljää eri avustusprofiilia voidaan muokata Boschin Flow applikaation kautta. Siellä pystytään esim. muuttamaan kuinka dynaaminen avustus on kullakin avustus profiililla ja kuinka paljon moottori antaa maksimi vääntöä ja avustusta. Modeja on siis neljä Eco, Tour+ Sprint ja Turbo. Näistä Sprint avustusprofiili on SX moottorikohtainen, niin kuin isomman CX moottorin E-mtb mode. Sprintmode onkin ns. dynaaminen avustusprofiili, joka on kadenssipohjainen. Eli mitä kovempaa kampea pyörität, sitä suurempi on moottorin avustus.
Boschin mukaan optimikäyttö on sporttisessa ajossa. Parina tällä SX moottorilla on Bosch Power Tube 400 wh akku, jonka kehutaan olevat energiatihein e-mtb akku, jota Bosch valmistaa. Painoa tällä akulla on noin 2 kiloa. iFX:n ohjaamosta näkymä kuskille on mukavan minimaalinen. SX moottorin modejen ohjaamiseen tangossa on hyvin siro langaton Mini remote Dropbar, ja vaakaputkeen sijoitettu minimalistinen System controller, josta näkee akun varauksen tason 10% välein. Kun 5 kappaletta vaaleansinisiä led valoja palaa, niin akun varaus on 100%. Kun ylin muuttuu valkoiseksi, niin varaus on 90% ja niin eteenpäin.
Ensimmäiseen isoon ylämäkeen valitsin tietenkin Sprint (dynaamisen) moden kiinnostuksesta, miten moottori toimittaa voimansa, ja kyllä toimittaa. 18.9 kilon painoinen (polkimen kanssa) iFX sujahtaa ylös. Kilometrien jälkeen ajo-ominaisuuksia voisi luonnehtia hieman erilaiseksi kuin kuvittelin. En kuvitellut, että 150 mm /140 mm joustava trailpyörä voisi edetä näin herkän tehokkaasti.
iFX kiihtyy ja kulkee maastossa, jopa sukkasillaan. Kyyti ei ole mitenkään pehmeän tuntuista, vaan sanat jotka tulevat mieleen ovat, että se on tarkoituksenmukaista ja tehokasta. Täysin toimeen en tullut ensimmäisellä lenkillä iFX:n kanssa, jokin siinä tuntui hieman oudolta minun makuun. No, minulle perinteinen “tanko liian korkealla”, oli ensimmäinen ajatukseni. Tässä pyörässä on siis monien soimaama IRC-systeemi, jossa jarruletkut ja vaijerit kulkevat ohjainlaakerin läpi.
No, sen sanon: “Onhan se siistin näköinen, kun rungossa ei ole reikiä vetoja varten”, mutta onneksi en alkanut pimeässä metsässä spacereita kannattimen alta ottamaan otsavalon ja kuun valaistuksessa. Kun sain palikat kannattimen alle takaisin, niin hieman tuntui, että työnnyn edelleen liikaa taakse aktiivisessa ajoasennossa. Kunnes otin mitan käteen. Tanko on minun henkilökohtaisiin tottumuksiin liian kapea 760 mm, eli tanko vaihtoon ja tutumpaa tilalle, jotta saadaan irti kaikki mitä IFX haluaa tarjota.
Rungon geometria iFXssä on ajankohtainen. Testissä oleva 9.7 on runko kooltaan L ja sen kriittiset numerot ovat Reach 490 mm , ohjauskulma 64,5 astetta ja satulaputken kulma 78 astetta.
Toisen testilenkin tarkoitus oli kokeilla, kuinka pitkälle 400 wh akulla pääsee jos ajaa ns. omien menohalujensa mukaisesti, sen enempää avustus modea miettimättä. Eli Turbo ja Sprint modea käyttäen. Järki tietenkin sanoo, että jos akku on 400 wattia tunnissa ja moottori ottaa sieltä virtaa 400 wattia tunnissa, niin tunnin jälkeen sinulla on 0 % akkua jäljellä. Mutta se yhtälö sai väistyä kun tehdään tosielämän testiä tunteella. Henkilökohtaisten muutosten jälkeen iFX istui käteen paremmin kuin edellisellä lenkillä. Se etenee tehokkaasti – ei mukavuuspainotteisesti, vaan tehokkaasti.
Jousitus kyllä toimii mutta sitä ei ole tehty mukavaksi, vaan tehokkaaksi polkea ja edetä. Voisi jopa sanoa, että se on ajoltaan lyhyempijoustoisen pyörän tuntuinen, mitä numeroiden valossa voisi olettaa. Akkua oli jäljellä 29 km kohdalla 10 % joten loppumatka tultiin hyvin hissukseen oikopolkuja käyttäen kotiin. Aika sanomattakin selvää oli, että akku näillä Sprint ja Turbo modeilla ei tule riittämään koko matkaa, mutta pitihän se tarkistaa. Flow applikaatiosta voi tietenkin katsoa kuinka pitkään akkua vielä riittää milläkin modella, vaikka kesken ajon.
Nyt testi kilometrejä on takana reipas 250, ja fiilikset iFX 9.7 ovat varsin hyvät. Kun Superior kertoo luoneensa kokonaan uuden segmentin tällä pyörämallilla käyttäen sanoja kevyt, nopea, sähköpyörä. Kevyen ymmärsin heti, mutta se nopea jäi kummittelemaan mieleen. Uskon löytäneeni vastauksen siihen.
Superiorin suunnittelijat osaavat varmasti tehdä nopean ja tehokkaan pyörän, sen osaa päätellä heidän xc maailman cup menestyksestään. Sen kaiken kokemuksen dna on saatu tähänkin pyörään varsin menestykkäästi. iFX tuntuu poluilla nopealta, kevyeltä käsitellä, se ei tuhlaa aikaa ollakseen pehmeä joustoltaan, vaan haluaa edetä ikään kuin tarkoituksenmukaisesti.
Kenelle tämä iFx sitten on? Itse olen jo vuosia puhunut siitä, että Trail pyörien segmentti on mennyt jo niin lähelle enduropyörää, että niitä on ajoltaan vaikea erottaa. Tämä iFX ottaa askeleen toiseen suuntaan, sinne down country lyhyempijoustoisen pyörien suuntaan keveydellään ja ajettavuudellaan ja hyvä niin.
Tämä pyörä on siis kuskille, joka ajaa polkuajoa maastoissa, sen erityisemmin keskittymättä ala- tai ylämäkeen, ne kuuluvat reitille. Superiorin uusi iFX on oikea polkuohjus. Sääli, että rajoitin tulee aika nopeasti vastaan hillitsemään menoa varsinkin Sprit ja Turbo -modeilla. Akun kesto on täysin riippuvainen avustuksen käytön määrästä. Pisin reissu tähän mennessä on ollut 36.82 km jonka ajoin Tour+ modella koko matkan, keskinopeus oli 17.8 km/h, joten kyllä akku riittää hieman pidempäänkin vetoon, ja tietenkin 250 wh lisäakku on mahdollista ostaa ja kytkeä.
Kuitenkin laatuvaikutelma on erittäin hyvä,siinä on 5 vuoden runkotakuu. Runko on teknisesti siistin näköinen, komponentit ovat tuttua ja toimivaa. Huomaa, että tämän tuotteen takana on kokemusta 32 vuoden verran ja porukka, jolla on ollut yhteinen visio ja päämäärä siihen, kuinka luodaan se kevyt, nopea sähköpyörä. Sopii varmasti kuskille, joka on kokeneempi maastossa ajaja ja osaa arvostaa (voisi jopa sanoa) jämäkkää race tuntumaa, joka on selvästi istutettu tämän pyörän DNA:n .
Kuitenkin jäin miettimään, kuinka kevyeksi olisi Superior voinut tämän iFX saada. Kun otetaan huomioon heidän vakaa kokemus lyhyempijoustoisista XC/DC pyöristä. Joustomatkaa pudottamalla esimerkiksi 140 mm edessä ja 130 mm takana, olisi jousituskomponenttien valinnalla pudottanut painoa melkein 1 kilon, juurikaan pyörän ajettavuutta muuttamatta. Toisin sanottuna vielä enemmän sinne down country pyörien suuntaan. Se olisi ollut vielä enemmän sitä, mitä tämän hetken markkinoilla ei ole kenelläkään muulla valmistajalla.
Kuvat
Tekniset tiedot
HINTA 7799 €
E-SYSTEM |
BOSCH SX Performance, Battery CompactTube 400 Wh |
MAX. TORQUE |
55 Nm / 300 % |
SUPPORT UP TO SPEED |
25km/h |
WEIGHT |
18.30 kg |
ISO AND EN NORM
ISO NORM |
EN 15194 Standard for ‘Electronically Power Assisted Cycles’ (EPAC) |
EN NORM |
EN17406 Condition 3 For rough Off-Road riding and jumps less than 60 cm |
LOAD CAPACITY |
150 Kg |
E- BIKE PARTS
MOTOR |
BOSCH Performance SX, 55 Nm |
CHARGER |
BOSCH 2A |
BATTERY |
BOSCH CompactTube, 400 Wh |
DISPLAY |
BOSCH Mini Remote |
FRAMESET
FRAME |
SU-E10-01, Carbon MTB DC; Advanced Down Country Geometry, Travel 140 mm, Integrated Cable routing, BB92, 3D one pice link, Carbon swingarm, UDH dropout, Boost Thru Axle 148×12 mm, Dropped seat post ready |
SUSPENSION FORK |
DT Swiss F535, Tapered, 15×110 mm axle, 150 mm travel |
REAR SHOCK |
DT Swiss R535, size 210×55 mm, OL |
HEADSET |
ACROS AZX-596R1S, ICR, ZS56/28.6 – ZS56/40, BlockLock 120°, Stainless Bearings |
REAR AXLE |
SB01, TA12x175.5, M12xP1.0x14.5 mm, Black |
DRIVETRAIN
SHIFTERS RIGHT |
SHIMANO SLX SL-M7100-IR, RAPIDFIRE Plus, 12-speed |
REAR DERAILLEUR |
SHIMANO XT RD-M8100, Shadow Plus Design |
CRANKSET |
ONE Race, Alloy |
CHAINRING |
ONE Race, 34T |
CASSETTE |
SHIMANO DEORE CS-M6100, 12-speed, 10-51T |
CHAIN |
SHIMANO DEORE CN-M6100 |
BRAKING SYSTEM
BRAKE FRONT |
SHIMANO XT M8120, 4 piston, hydraulic disc brake |
ROTOR FRONT |
SHIMANO SM-RT64, 180 mm |
BRAKE REAR |
SHIMANO XT M8120, 4 piston, hydraulic disc brake |
ROTOR REAR |
SHIMANO SM-RT64, 180 mm |
WHEELS
WHEELSET FRONT |
DT Swiss Hybrid MTB H 1900 SPLINE®, CL, 15×110 mm, Tubeless Ready |
WHEELSET REAR |
DT Swiss Hybrid MTB H 1900 SPLINE®, CL, 12×148 mm, SH12, Tubeless Ready |
TIRE FRONT |
Schwalbe Wicked Will Evo, SuperGround, TL-Easy, 29×2.40″, ADDIX SpeedGrip |
TIRE REAR |
Schwalbe Wicked Will Evo, SuperGround, TL-Easy, 29×2.40″, ADDIX SpeedGrip |
COCKPIT
STEM |
ONE ICR, Alloy, 35 mm, 0° |
HANDLEBAR |
ONE Alloy, 20 mm rise, 35 mm |
GRIPS LEFT |
ONE Race, Lock-On |
GRIPS RIGHT |
ONE Race, Lock-On |
PARTS
SADDLE |
Fizi:k Aidon X5, Alloy |
SEATPOST LEVER |
SHIMANO SL-MT500-L, Seat post lever |
SEATPOST |
ONE Sport Dropper Post, Alloy, 30.9 mm |
SEATPOST CLAMP |
ONE CC-080A, 34.9 mm, Black |