Trek Rail+ 8 GEN 5

 

 

Testiin saatiin Trekin viidennen generaation Rail. Rail on Trekin maastosähköpyörämalliston ns. täysitehoinen iso poika, joka on varustettu isolla akulla ja tehokkaalla moottorilla. 

 

Mallivuosien aikana Rail onkin pysynyt uskollisena 29 rengastukseen edessä ja takana, jos ei oteta huomioon ensimmäisen generaation Railia, mikä muistaakseni ei ollut nimeltään Rail vaan Powerfly FS. No kuitenkin. Nyt on tämä viidennen generaation Rail+ saanut taakse pienemmän 27.5 rengastuksen. Eli Rail on nykyään ns. mullet/MX seka rengastuksen omaava laite. 

 

Tämä ei suinkaan ole ainoa uudistus, mutta näkyvin. Akun kiinnitysjärjestelmä RIB on saanut myös päivityksen. Nyt akku irrotetaan alavinoputken (down tuben) alapuolelta 6 mm:n kuusioavaimella jonka paikka sijaitsee alavinoputken kyljessä, jolloin akku popsahtaa irti salvastaan. 6 mm:n kuusioavainlukitus on mahdollista vaihtaa lukkopesälliseen malliin, jos pelkää että akku ei ole voroilta turvassa. RIB 2.0 kiinnitysjärjestelmän kerrotaan olevan entistä hiljaisempi ja varmempi pitämään akun paikoillaan kovassakin menossa.

 

Rail+ on myös saanut uusimman generaation Bosch Performance line CX moottorin (Gen 5 sekin). Moottorin luvataan olevan entistä hiljaisempi alamäkeen, ja kun se tekee töitä, sen kerrotaan olevan 50 % kevyempi polkea ilman avustusta sisäisten muutosten takia. Suoritusarvot ovat 85 Nm vääntöä ja maksimiteho, mitä moottori tarjoaa hetkellisesti on 600 W. Moottorin avustuksia ohjataan tangossa sijaitsevan langattoman Boschin Mini Remoten kautta, josta voidaan valita avustusmodeja ja aktivoida kävelyavustus yms. 

 

Näyttönä toimii Boschsin System Controller, josta näkee akun varauksen 10 % välein. Siitä näkee myös, millä avustus modella ajaa, helposti yhdellä silmäyksellä, värien muodossa. Avustusmodeja on neljä, Eco (vihreä), Tour (sininen), E-MTB (violetti) ja Turbo (punainen). Näistä E-mtb mode on CX moottorille mallikohtainen mode, joka on ns. dynaaminen mode, eli se vastaa jaloista tulevaan voimaan ja tarjoaa avustusta sen mukaan. 

 

Jokaisen moden voi räätälöidä itselleen sopivaksi Boschin Flow applikaation kautta, missä voi säätää avustuksen voimakkuutta ja sitä, kuinka herkästi moottori tarjoaa täyden voiman ym. Siellä pystyy myös suunnittelemaan ennakkoon ajoreittejä ja sammuttamaan pyörän etänä esim. varkauden tapahtuessa ym.

 

Rail+ on myös saanut isomman akun. Uudessa Rail+:ssa on 800 wh:n akku kaikissa malleissa parina uuden generaation Boschin Cx moottorin kanssa. Boschin uusi 800 wh:n akku hyödyntää uutta kennojen paketointitekniikkaa ja on esimerkiksi 4 generaation Railin 750 wh:n akkua kevyempi ja fyysisesti pienempi, mikä on mahdollistanut sen, että akku sijoittuu matalammalle rungossa. Se taas tietää hyvää Rail+ käsiteltävyydelle poluilla. Moottorin ja akun paino on yhteensä 6.7 kg. Moottorin paino on 2.8 kg, mikä on 100 g edeltäjäänsä kevyempi. Tämä 800 wh:n akku painaa 3.9 kg, kun esimerkiksi Rail Gen 4:n 750 Wh:n akku painoi 4.3 kg. 

 

Rail+:n rungon geometrian kerrotaan olevan enemmän evoluutio kuin täysin uusittu. Ohjauskulma on 64.5 astetta, mutta sitä on mahdollista loiventaa tai jyrkentää yhden asteen, erikseen ostettavalla loivennus kupilla, joka asennetaan ohjainlaakerin yläpäähän ns. vakiokupin tilalle. Satulakulma on 77 astetta ja reach tässä L-kokoisessa Rail+:ssa on 490 mm.

 

Trekille ominainen Mino-Link geometrian säätöpalikka on edelleen paikallaan ja sillä on mahdollista säätää ns. perää korkeaan asentoon, mikä nostaa keskiön korkeutta 7 mm ja jyrkentää satulakulmaa ja ohjauskulmaa 0.5 astetta.

 

Trek kuvailee Rail+:n olevan suuritehoinen sähkömaastopyörä enduroon. 

 

Miltä tämä Rail+ sitten tuntui ajaa keväisillä poluilla?

 

Trekin Rail on mallina minulle hyvin tuttu, sillä olen päässyt niillä ajamaan jopa Sveitsin vuoristossa ja myös Suomen metsissä useaan otteeseen.

 

Ensimmäisellä lenkillä päätin kokeilla, kuinka pitkälle 800 wh:n akku riittää, jos ajaa omien menohalujen mukaan sen enemmän akun latausta säästellen eli suomeksi, E-mtb- ja Turbo-modeja käyttäen. 

No pääsihän sitä 52.2 km pitkälle ja kotiin tultaessa akkua oli vielä 16% jäljellä. Ja jos totta puhutaan, niin minussa ei ollut enää virtaa jäljellä. 

 

Lenkin keskinopeus oli 20.8 km/h. Lenkkiin sisältyi vähän kaikenlaista maastoa, mutta mitään hirmu teknistä enduro rymistelyä ei ollut. Mietteet oli ensilenkin jälkeen, että Rail+:ssa on jotain hyvin tuttua ja jotain uutta. Rail+ tuntui perinteisessä trail ajossa halukkaammalta mennä mutkiin innokkaasti, kuin mitä muistan edellisten Railien ajotuntuman olleen.

 

Seuraavan lenkin tarkoitus oli käyttää kaikkia avustusmodeja ja löytää mahdollisimman paljon erilaista ajettavaa. Lenkki olikin 62.4 km ja se piti sisällään kaikenlaista maastoa hitaasta teknisestä juurakko-kivikko-helvetistä kovavauhtiseen kangaspolkuun. Lenkin jälkeen fiilikset ovat positiiviset, Rail+ oli hauska ajaa ja sen päivitetyt ajo-ominaisuudet kyllä sopivat ajotyyliini. Se että pyörä on leikkisä ajaa läpi mutkien ja suosii kaahailua, se on pelkkää positiivista eli + minusta.

Testikilometrejä kertyi loppujen lopuksi 169 km.

 

Voisin sanoa näin, että muutos mx/mullet seka rengastukseen on vienyt jotain ominaisuuksia ja tuonut jotain. Fakta on se että 29/29 rengastuksellinen pyörä rullaa paremmin teknisessä hitaassa maastossa kuin sekarengastuksellinen 29/27,5, sitä ei käy kiistämään. Kuski vaan joutuu tekemään töitä enemmän eteenpäin vievän momentin ylläpitämiseksi teknisessä maastossa. 

 

Mutta se kääntöpuoli asialle on se, että edellisen generaation Railit olivat vakaita, mutta jopa hieman kankeita mutkien läpi niin tämä Rail+ tuntuu jopa ketterältä mutkaan mentäessä ja hauskalta ulos tultaessa. Pois on se 29/29:n tuoma kankeus.

 

Railin ylämäkeen kiipeämisominaisuus on säilynyt ennallaan. Se kiipeää edelleen ylämäkeen loistavasti ja takarenkaalla on hyvä pito. Kaikessa viisaudessaan Trekin suunnitteluporukka ei ole halunnut muuttaa Railin ominaisuuksia liikaa, vaan esimerkiksi takahaarukan pituus on pysynyt samana kuin Full 29 Rail 4:n generaation pyörässä. Se on molemmissa 44.8 cm, vaikka rengastus onkin vaihtunut 29:stä pienempään 27.5:een. Rungon tasapainoisuus on siis säilynyt. Takahaarukasta puheen ollen, Rail+:ssa on ns. mukana tuleva lokasuoja, joka on syytä irrottaa, jos meinaa vaihtaa isompaa rengasta taakse, sillä 2.6:n tuuman pulleaprofiilinen rengas vaatii sen irrottamisen pyöriäkseen vapaasti ilman hankausta lokariin.  

 

Rail+ jousitus on nyt 160 mm molemmissa päissä ja edessä tässä Rail+ 8:ssa vaimennuksen hoitaa Rock Shox:n ZEB select. Takana taas vaimentaa Rock Shox Super deluxe select+ ja liikevaraa takajousituksella on myös se 160 mm. Tämän Rail+ 8:n jousitus tekee hommansa 90 % ajasta moitteetta, mutta vauhdin kasvaessa teknisessä kallio/juurakko metsässä, eron tyyriimpiin vaimentimiin huomaa niiden säätöominaisuuksissa.  

 

Jousitus on Railille tyypillinen, hyvin aktiivinen ja pitää renkaat maassa. Shimanon vaihdekomponentit toimivat tutun tarkasti ja moitteetta. Ainoa purnaamisen aihe oli Sramin uudet DB8 jarrut. Jarrukahvan tuntuma oli hyvä, mutta jarrutehoa ei sitten koskaan tullut niin paljon kuin oletin jarrun ulkonäön perusteella niistä saavan. Mutta varmasti esimerkiksi vaihtamalla ns. pehmeämmät jarrupalat eteen niistä saadaan varmasti lisää jarrutehoa. 

 

Ja nyt, kun muistan niin pakko kehua Bontragerin Line Dropper hissitolppaa ja sen toimintaa. Se toimii todella nopeasti ja tarkasti. 200 mm:n liikevara on tässä L-kokoisessa pyörässä juuri se mitä se tarvitsee ollakseen pois edestä ja oikeassa polkukorkeudessa siirtymillä ja kaikissa maastoissa siltä väliltä.

 

Uusi Rail+ on tuntumaltaan selkeästi Trekin Rail. Se, onko kuvailtu enduromaastosähköpyörä vai mikä, ei tarkoita sitä, että se olisi millään tavalla huono Trail ajossa, vaan Rail+ on erittäin kyvykäs pyörä joka tilanteessa, joka maastossa. Boschin 5:n generaation moottori on toiminnaltaan sivistynyt. Voisi jopa sanoa, että tuote on hiottu paremmaksi ja paremmaksi vuosien aikana ja ns. overrun moden aktivointi: puolikkaalla kammen polkaisulla, 2 metrin ajan on hyödyllisen ja typerän jutun välimaastossa. 

 

Siksi oli vaikea muistaa sen olemassa oleminen ajaessa, mutta varmasti hyödyllinen ominaisuus, kun oppii sitä hyödyntämään paikoissa missä ei pääse täyttä kampikierrosta polkaisemaan. 800 wh:n akku riittää suorastaan tarjoamaan hämmästyttävän pitkän rangen ja sillä ajaa kaikki mitä olet suunnitellut ajavasi ja vähän enemmän. Ja kun se on vielä kevyempi, sijoittuu matalammalle kuin 750 wh:n akku, niin en näe mitään haittaa ns. isosta akusta, joka takaa loppujen lopuksi lisää hauskaa pidempään. 

 

Sitten se hauskuus. Trek on ollut viisas siinä, että ei ole lähtenyt muuttamaan Railia liikaa, vaan sen tasapainoiset ominaisuudet ovat säilyneet niin alamäkeen kuin ylämäkeen. Rail+:lle on vaan annettu ripaus lisää hauskuutta, pienemmän 27.5 rengastuksen myötä, ja sitä hauskuutta voi vielä korostaa, jos haluaa viedä Rail+ Spinal Tap -tyyliin yhteentoista. 

 

Trek ilmoittaa, että maksimijoustomäärä edessä saa olla 180 mm. Takajousituksen yhteydessä oleva LRC palikka on mahdollista kääntää progressiivisimpaan asentoonsa ja asentaa kierrejousi vaimennin taakse  (lineaarinen vaimennin). Erikseen voi ostaa loivennus kupin, jolla ohjauskulmaa voidaan loiventaa yhden asteen verran. Kaikki tämä yhteen, niin paketti kuulostaa jopa super enduropyörältä, joka selviää kaikesta mahdollisesta, mitä sen eteen kuski uskaltaa heittää.

 

Uusi Rail+ Gen 5 on varsin hiottu tuote. 800 Wh:n akku ja uusimman generaation Bosch CX moottori, kautta Rail+ malliston tarjoaa tasapainoista suorituskykyä. Mutta niille jotka kaipaavat sitä ainaista lisätehoa moottorista, niin pitkäaikaiset huhut kävivät toteen tätä kirjoittaessa. Bosch julkisti Gen 5  performance Line CX moottoreihin tulevan päivityksen. Teho nousee haluttaessa 100 Nm vääntöön ja max hetkellinen avustus nousee 750 w. Päivitys tulee heinäkuussa 2025 mahdolliseksi asentaa omaan Gen 5 CX moottoriin. Varsin mielenkiintoista. Julkistuksessa oli myös uusi näyttö: Kiox 400 c joka on mahdollista ostaa erikseen ja asentaa System Controllerin tilalle. Hintaa näytölle vielä ei ole tätä kirjoittaessa tiedossa, mutta kiehtova uudistus sekin.

 

Trek Rail+ on Rail mutta + verran lisää hauskuutta, + verran lisää rangea ja + verran lisää kaikkea.

Kuvat

Tekniset tiedot

Runko Alpha Platinum -alumiinia, Removable Integrated Battery (RIB 2.0) -akkujärjestelmä, kartioitu emäputki, ohjattu sisäinen vaijerireititys, Motor Armor -suojus, säädettävä ohjainlaakeri, MinoLinkillä säädettävä geometria, säädettävä jousituksen progressio, 34,9 mm:n satulaputki, ABP-järjestelmä, UDH-korvake, Boost148, 12 mm:n läpiakseli, jousto 160 mm
Haarukka RockShox ZEB Select, DebonAir-jousi, Charger RC -vaimennin, kartioitu ohjainputki, offset 44 mm, Boost110, Maxle Stealth -akseli, joustomatka 160 mm
Iskunvaimennin RockShox Super Deluxe Select+ RT, 205 x 65 mm
Suurin yhteensopiva etuhaarukan jousto 180 mm
Kiekot
*Etukiekko Koko: S
Bontrager Line Comp 30, Tubeless Ready, 6-pulttinen jarrulevykiinnitys, Boost110, 15 mm:n läpiakseli, 27.5″
Koko: M, L, XL
Bontrager Line Comp 30, Tubeless Ready, 6-pulttinen jarrulevykiinnitys, Boost110, 15 mm:n läpiakseli, 29″
Takakiekko Bontrager Line Comp 30, Tubeless Ready, Rapid Drive 108, 6-pulttinen jarrulevykiinnitys, Boost148, 12 mm läpiakseli, 27.5″
Takapikalinkku Bontrager Switch -läpiakseli, irrotettava vipu
*Rengas Koko: S, M, L, XL
Bontrager Brevard Pro XR, Tubeless Ready, kaksoiskumiseos, reunalanka aramidia, 60 tpi, 27.5 x 2.50″
Koko: M, L, XL
Bontrager Brevard Pro XR, Tubeless Ready, kaksoiskumiseos, reunalanka aramidia, 60 tpi, 29 x 2.50″
Renkaan osa Bontrager TLR -tiivistysaine, 180 ml
Vannenauha Bontrager TLR
Suurin rengaskoko Runko: 27.5×2.60″; haarukka: katso valmistajan tiedot
Sähköjärjestelmä
Akku Bosch PowerTube 800 Wh, älyjärjestelmä
Charger Bosch, Standard, 4 A, 230 V, älyjärjestelmä
Ohjain Bosch System Controller BRC3100, älyjärjestelmä
Moottori Bosch Performance Line CX, sähköavustuksen yläraja 25 km/h
Voimansiirto
Vaihtaja Shimano SLX M7100, 12 vaihdetta
Takavaihtaja Shimano XT M8100, pitkä häkki
Rataspakka Shimano Deore M6100, 10-51, 12 vaihdetta
Ketju Shimano SLX M7100, 12 vaihdetta
Eturattaan enimmäiskoko 1x: 36T
Osat
Satula Bontrager Verse P3, teräskiskot
*Satulatolppa Koko: S
Bontrager Line Dropper, liikkumavara 150 mm, MaxFlow, sisäinen vaijerireititys, 34,9 mm, pituus 410 mm
Koko: M
Bontrager Line Dropper, liikkumavara 170 mm, MaxFlow, sisäinen vaijerireititys, 34,9 mm, pituus 4500 mm
Koko: L, XL
Bontrager Line Dropper, liikkumavara 200 mm, MaxFlow, sisäinen vaijerireititys, 34,9 mm, pituus 5150 mm
Ohjaustanko Bontrager Line, alumiinia, 35 mm, nousu 27,5 mm, leveys 780 mm
Kädensijat Bontrager XR Trail Comp, nailonia, lukittuvat
Ohjainkannatin Bontrager Elite, 35 mm, 0 astetta, pituus 45 mm
Jarru SRAM DB 8, nelimäntäinen hydraulinen levyjarru
Jarrulevy SRAM CenterLine, 6-pulttinen kiinnitys, pyöristetyt reunat, 200 mm
Levyn koko Jarrulevyjen enimmäiskoot – Runko: 220 mm, Haarukka: katso haarukan valmistajan antamat tiedot
Lisävarusteet
Lokasuoja Trek 27.5″, kustomoitu lokasuoja
Paino
Paino M – 25,08 kg (TLR-tiivistysaineen kanssa, ei sisärenkaita)
Painorajoitus Tämän pyörän enimmäispainorajoitus (pyörän, ajajan ja kuorman yhteispaino) on 136 kg.