Specialized Levo 4  Comp Carbon

Tällä kertaa testiin saatiin Specializedin sähkömaastopyörämalliston päätähti, Turbo Levo. Levo pelkästään näin tuttavallisemmin on jo kerennyt neljänteen generaatioon asti. Tässä kohtaa on varmasti hyvä myöntää, että omakohtaista ja pitkäaikaista kokemusta löytyy joka generaation Levosta.

Neljännen generaation Levo myötäilee tuttua kaavaa. Sen runko perustuu muodoiltaan ikoniseen Stumpjumper malliin. Tässä Gen 4 tapauksessa Stumpjumper 15 nimiseen malliin. Ulkonäkö on hieman sirompi, varsinkin, kun gen 3 Levossa olevasta takavaimentimen oikealla puolella olevasta “tuesta” on luovuttu. Kuitenkin yhtenäisyyksiä 3 gen. Levoon on selkeästi havaittavissa. 

Neljännen generaation Levo on kokonaan uusi, vaikka kaukaa katsottaessa se vaikuttaa aika lailla gen 3 re-fressiltä.

Se ei kuitenkaan ole sitä, vaan Specialized on pannut kaiken uusiksi ja voidaan siis todellakin puhua uudesta gen 4 Levosta.

Moottori on kokonaan uusi. Se hylkää aiempien Levojen  sisäisellä hihnavedolla toimineen moottorityypin ja on siirtynyt ns. teräsratas välitteiseen. Moottori on nimeltää Specialized 3.1, siitä on saatavilla kaksi eri tehoversiota, perusversio Specialized 3.1. Sen moottorin teholukemat ovat 101 Nm vääntöä ja 666 w tehoa ja sitten S-works 3.1 Full power versio, jonka teholukemat ovat 111 Nm vääntöä ja 720 w tehoa. Nimensä mukaisesti tämän tehokkaamman moottorin saa vain malliston lippulaivan S-works Turbo Levon oston suorittaneena.

 3.1 moottorin komponentit ovat samat molemmissa teho malleissa. Moottorin kerrotaan olevan hiljaisempi, paremmin jäähdytetty, luonnollisemman tuntuinen ajaa, parempi hyötysuhteeltaan ja paremmin eristetty. Moottorin hiljaisuuteen ja sen tuottamaan ääneen on erikseen panostettu. Moottorin rattaat on päällystetty DLC (Diamon like Coating) pinnalla, jonka pitäisi taata se että moottorin ääni on hiljainen vaikka moottorin sisäinen lämpötila nousisi. Samalla se vähentää rattaiden välistä kitkaa, mikä mahdollistaa sen, että voiteluun on voitu käyttää ohuempaa öljyä, ja sillä tavalla pidentää moottorin käyttöikää.

Moottorin paino on 3.2 kg, mikä on hieman painavampi kuin edeltäjänsä Specialized 2.1 moottori. Moottorin kerrotaan tarjoavan avustusta aiempaa alhaisemmalla kadenssilla Turbo Current injection sensoreiden avulla. Samalla systeemillä avustuksen kerrotaan pysyvän mukana aiempaa korkeammalla pyörityksellä, eli vastaa kuljettajan tarpeeseen pyörityksen nopeudesta riippumatta.

Moottorin parina toimii 840 Wh akku kaikissa Levo 4 Carbon  malleissa. Jos haluaa vielä pidempää akun kestoa, niin 280 Wh:n range extender on ostettavissa ja liitettävissä järjestelmään, jolloin akkua on tuhottavissa huimat 1120 Wh. Lisäksi on mahdollista ostaa 600 Wh akku, jos priorisoi kevyempää käsiteltävyyttä pyörässään kuin maksimaalista akun kestoa. Tietenkin on mahdollista ajaa Levo 4 pelkällä 280 Wh Range extenderillä, jos haluaa viedä keveyden maksimiin.

840 Wh:n akku painaa 4.30 kg, mutta selkeä muutos akkujen kanssa on niiden fyysinen koko. Esimerkiksi, kun verrataan 3 generaation Levon 700 Wh:n akkua tähän: neljännen generaation Levon 840 wh:n akku on vain 40,2 cm pitkä, kun kolmannen generaation 700 wh:n akku on 58.5 cm pitkä. Näin ollen neljännen generaation levon painopistettä on saatu alemmas, sinne missä sen kuuluukin olla, ja sen että sen yläpuolelle on jäänyt tila, mihin on sijoitettu sähköpyörien maailmassa ensimmäinen Swat tila (Storage, Water, Air, Tools). Eli akun yläpuolella on “pussi”, johon voi laittaa esimerkiksi sisärenkaan, renkaanvaihto työkalut, ym.    

Myös yksi uudistuksista koskee akun irti ottoa. Kolmannen generaation Levossa pyörä jouduttiin kääntämään “katolleen”, jotta akun sai irti. Nyt neljännessä akun irrottaminen on aiempaa huomattavasti helpompaa. Vasemmalla puolella ala vino putkessa on kansi, jonka avaamalla 5 mm:n kuusioavaimella akun saa helposti kantoon. Myös akun latausportti pyörässä on siirtynyt  vähemmän herkkään kohtaan moottorin yläpuolelle.

Moottorin ohjain (remote) ja näyttö ovat myös uusia. Näyttö on nyt nimeltään Mastermind TCU T3, se on 2.2:n tuuman hi resoluution värillinen näyttö ja on täysin kustomoitavissa Specialized appin kautta. Moottorin remote on myös tosiaan vaihtunut, nyt se sisältää on/off napin ja walk (kävely moden) napin. Keskellä ohjainta on joystick, josta liikutaan ylös, jos haluaa vaihtaa avustus modea tehokkaammalle modelle ja Vise versa. Se toimii myös näytön näkymän muuttajana oikealle ja vasemmalle.

Avustus modeja on neljä, Eco, Auto, Trail ja Turbo. Auto mode on uusi näissä Specializedin pyörissä. Se on niin sanottu Dynaaminen mode, eli mitä enemmän voimaa kampeen annat, niin sitä enemmän avustusta moottori antaa. Levo kolmosen Micro-tune on edelleen olemassa ja on saanut rinnalleen dynaamisen Micro-tunen.

Kaikki modet voidaan räätälöidä itselle sopivammaksi Specializedin applikaation kautta. Siellä voidaan myös määrittää minkälainen moottorin kiihdytys vaste on (Slow, Medium tai Fast) ja kuinka pienellä oman jalan voimalla moottori tarjoaa max avustuksen (Shuttle-tila). Siellä voidaan myös säätää over runnia, eli kuinka pitkään moottori jatkaa vetoa, kun polkeminen on lopetettu ym. Myös näytön näkymät voidaan valita oman halun mukaan. Tuntuu, että kaikki mahdollinen ja mahdoton voidaan räätälöidä applikaation kautta, niin kattava se on.

Latureita on myös kaksin kappalein, vakiona Comp, Pro, ja Elite malleissa tulee Specializedin 5 amp 200 watin laturi , mutta on mahdollista ostaa nopeampi 12 amp 700w Super laturi, se lupaa täyttää 840 wh akun 0-80% alle tunnissa. Tämä Super laturi tulee vakiona S-works Turbo Levon 4:ssä 

Levo 4  on siis kokonaan uusi. Se on jopa enemmän muokattavissa omaan tarpeeseen ja ajotyyliin kuin edeltäjänsä. Ohjauskulma on tehdas asetuksessaan 64,5 astetta ja sitä on mahdollista muuttaa mukana tulevalla loivennus/jyrkennys kupilla 1 asteen verran +/- . Takahaarukan pituutta voidaan muuttaa 9 mm. Nyt se on lyhyemmässä asennossa 435 mm. Paluun tekee myös takavaimentimen perseessä oleva Flipchip, jolla voidaan muuttaa keskiön korkeutta ylöspäin + 6 mm lisä maavaran tavoittelussa, jolloin samalla satulakulma jyrkkenee. 

Joustoa on edelleen sama määrä kuin kolmannen generaation Levossa, 160 mm edessä ja 150 mm takana. Maksimimäärä sallittua joustoa eteen on 180 mm.

Jousituksesta puheen ollen, tällä neljännen generaation Levolla on ässä hihassa. Sitä harvemmin näkee, mutta siis Specialized on yhteistyössä Foxin kanssa kehittänyt oman merkkikohtaisen takaiskunvaimentimen, sen nimi on Genie. Genie vaimennin esiteltiin Stumpjumper 15 pyörän yhteydessä ja nyt se on saatavilla kaikissa Levo 4 malleissa paitsi halvimmassa alumiinirunkoisessa Levo Alloyssa. 

Genie on kaksoiskammio ilmavaimennin, esimmäinen 70 % liikevarasta on vähemmän progressiivinen kuin perinteinen llmavaimennin. Genie vaimentimen ilmatilavuus on suurempi, sen pitäisi taata lineaarisemman ilmajousituksen toiminnan, jopa kierrejousi vaimennin tyylisen tuntemuksen kuskille, tarjoten siis enemmän pitoa, kontrollia ja mukavuutta jousituksen toiminnassa eli luottoa ajaa kovempaa. Sen ei kuitenkaan pitäisi kärsiä siitä, että jousitus olisi liian lineaarinen ja pohjaisi isoissa iskuissa, koska viimeinen 30 prosenttia  liikevarasta on hyvin progressiivinen. Eli ensimmäinen 70 % melkein lineaarinen (iso ilman tilavuus)  ja viimeinen 30 % progressiivinen (pienempi ilman tilavuus). Tämän pitäisi taata se, että iskari olisi jotain Coil ja ilma vaimentimen väliltä, välttäen molempien negatiiviset ominaisuudet, teoriassa.

Levo 4 jatkaa Levo kolmosen tapaan ollen ns. mullet/mx seka rengastuksen omaava pyörä, eli edessä on 29 ja takana pienempi 27.5. 29 edessä, esteiden yli rullaavuuden takia ja pienempi 27.5 takana pyörän käsiteltävyyden takia. 

Testiin saapui Turbo Levo 4 Comp Carbon. Muita hiilikuiturungolla olevia malleja ovat, Turbo Levo Expert, Pro ja lippulaiva S-works, jossa on S-works full power moottori.

Alumiinirungolla varustettuja malleja on kaksi, Turbo Levo 4 Comp Alloy ja Turbo Levo Alloy.

Testiin tullut Comp Carbon on runko kooltaan S5, muita kokoja on S2, S3, S4 ja S6. Specializedin runkojen koot menee sen mukaan, mitä pyörän ominaisuuksista haluaa korostaa. Esimerkiksi minulle sopiva runkokoko voisi olla S4 tai S5. Edellinen gen 3 testi Levo oli S4 ja se toimi vallan mainiosti minulla myös, mutta oma pyöräni on S5, koska halusin lisää tilaa ohjaamoon ja vakautta kovemmissa vauhdeissa.

Miltä tämä uuden Generaation Turbo Levo 4 tuntui sitten ajaa. Ensipuraisu on tietenkin ohjaamoon hyvin tuttu mitoituksen suhteen. Moottorin avustusmodejen valitsin (remote) on samalla näytönohjain se on erilainen käyttää ja varmasti vaatii hieman totuttelua.

Kuten perinteisesti, niin ensimmäinen lenkki on ollut niin sanottu säätö lenkki, jolla koitan saada pyörän itselleni ja omiin tottumuksiin sopivaksi. Tällä kertaa se ei vienyt kauaa aikaa ilmi selvästä syystä. Testi reitiksi valitsin pitkän yhtenäisen polun, jossa on kunnon suomalaista tasamaa enduroa höystettynä miljoonine juurineen ja kivineen. Tietenkin sateen kastelemana, joten haaste uudelle Levolle oli valmis. Mietteet noin 32 km:n rymyämisen jälkeen on järjestyksessä:

  1. Takajousitus toimii todella hyvin. Tarkkaa tietoa en löydä, johtuuko se Foxin Float X Genie takavaimentimesta, vai onko jotakin muutakin muutettu, mutta se on huomattavasti mukavampi niin hitaassa ajossa kuin nopeassakin, ja suorastaan liimaa Levon mutkiin, syö pienet ja isotkin iskut mukisematta.
  1. Olin kuullut, että Sramin uudet Maven jarrut ovat tehokkaat ja hyvät, mutta nämä Sram Maven Bronze jarrut suorastaan uhkuvat tehoa, jokaisella kahvan vetäisyllä pakottaen hieman muuttamaan jopa omaa jarrun modulaatiota herkemmäksi. 
  1. Specializedin 3.1 moottori tuntuu hyvin erilaiselta kuin edeltäjänsä. Se on hyvin hiljainen, vetää vahvasti ja eleettömästi ja tuntuu tarjoavan avustusta kammen pyöritys nopeudesta riippumatta, aina kun sitä jalalla pyytää. 
  1. Renkaat ovat Specializedin Butcher Grid Gravity T9, edessä ja takana. Spessun kielellä tämä on pehmein ja tahmein kumiseos. Renkaat tarjoavat suorastaa järkyttävän pidon liukkailla poluilla, mutta kuten monesti, on asioilla myös kääntöpuoli. Renkaat suorastaan takertuvat maahan ja niiden rullaus ominaisuudet ovat aika huonot märässä ja pehmeässä maassa. Sen minkä pidossa voittaa, niin rullauksessa häviää, on tosiasia.

Tuli aika mennä kokeilemaan, miltä tämä uusi Levo tuntuu hieman erilaisessa ajossa, paikkaan jossa mäet ovat jyrkkiä molempiin suuntiin. Tavoitteena maximi määrä vertikaalia. Ennen lenkkiä etupään Fox Float 36 Rhytmiin tein pienen muutoksen lisäämällä yhden air-volume spacerin, jotta saisin hieman enemmän progressiivisuutta 160 mm:n joustoon.

Testilenkille tuli pituutta 31.94 km ja nousumetrejä 840 m. Laskumetrejä taas tuli 857 m ja huippunopeus lenkillä oli 47.3 km/h. Akkua oli jäljellä lähtöpaikkaan palatessa 23 % ja lenkin keskinopeus oli 17.7 km/h. 

Lenkin jälkeen mietteet ovat: Levo 4 tuntui sopeutuvan tämän kaltaiseen ajamiseen yhtä hyvin kuin hitaampaan tekniseen ajamiseen, ehkä jopa paremmin. Sen hallittavuus kovemmassa vauhdissa on suorastaan erinomaista, takajousitus toimii hienosti läpi koko ajotapahtuminen. Kovissa jarrutuksissa Levo 4 pysyy rauhallisena ja helppona hallita. Nyt Sramin Mavenit pääsivät näyttämään kyntensä. Niistä kyllä löytyy tehoa ja tuntumaa. Specializedin 3.1 moottorikin pääsee paremmin näyttämään tehonsa ylämäkeen. Muutin lenkille hieman moottorin asetuksia Specialized appin kautta. Asetin moottorin kiihdytysvasteen fast -asentoon, jotta teknisiin jyrkkiin ylämäkiin pääsisi kokeilemaan moottorin hallittavuutta. Turbo modellakin hallittavuus on erinomaista, moottori reagoi nopeasti ja tarkasti kuskin tarpeisiin. Moottorin 101 Nm ja 666 w avustus ei tunnu mitenkään niin rajulta mitä aluksi kuvittelin, vaan se tulee hyvin hallittavasti, mikä on erittäin hyvä ominaisuus.

Nyt testikilometrejä on 150 takana, ja mietteet ovat seuraavanlaiset. Specialized on onnistunut nostamaan Levo 3:n jo korkeaa tasoa vielä ylöspäin, eikä pelkästään isommalla akulla ja suuremmalla Hi res värinäytöllä, vaan tässä Levo 4:ssä yhdistyy loistavasti uuden moottorin voima, sen ajettavuus ja hallinta, loistavasti toimivaan jousitukseen ja mahtaviin ajo-ominaisuuksiin joka maastossa. Levo 4 on parempi ajaa ajo-ominaisuuksiltaan hitaasti tai kovempaa kuin edeltäjänsä.  

Foxin Float X Genie vaimennin pääsi yllättämään todella positiivisesti. Sen toiminta lähentelee todellakin kierrejousi vaimentimen ja ilma vaimentimen hybridiä, tarjoten molemmista maailmoista niiden parhaita ominaisuuksia, kuten kierrejousen herkkyys, ilmajousen progressio ja muunneltavuus. 

Komponentit ovat niin sanottu Gravity ready. Jarrut ja renkaat ovat hieman ylimitoitettuja perinteiseen neulaspolku ajeluun mutta parempi niin, sillä kuka koskaan on valittanut että olisi liikaa tehoa tai pitoa. 

Specializedin T9 Gravity rengas takaa huiman pidon, mutta se myös vaikuttaa pyörän rullaavuuteen negatiivisesti perinteisessä suomi ajossa, samalla se vaikuttaa akun kestoon jopa -20 %, joten itse vaihtaisin takarenkaan rullaavampaan. Esimerkiksi Specializedin Eliminator Grid Gravity T7/T9 kaksois kumiseokseksen renkaaseen, jos en meinaa pelkkiä enduro/dh pätkiä ajella kokopäiväisesti. 

Uusi moottorin avustus moden  (Remote) valitsin/näytönohjain, varmasti tulee jakamaan mielipiteitä. Se yrittää tehdä liikaa yhdestä Joystickistä, varsinkin, kun nopeasti yrität vaihtaa modea kesken alamäen tulevaan ylämäkeen, niin huomaakin vaihtaneensa vain näytön näkymää…mutta ajan kanssa sitä varmasti oppii käyttämään tarkemmin.

Yhteeenvetona 

Uusi Levo on hieno ja hauska ajaa joka tilanteessa, sen moottori on hiljaisempi, voimakkaampi ja hallittavampi. Akku on fyysisesti pienempi ja sijoittuu matalammalle rungossa (parempi painopiste) sen jopa tuntee Levon käsiteltävyydessä. Jousitus toimii loistavasti joka maastossa, siinä on edeltäjänsä  rungon geometrian säädettävyys ja jopa enemmän mahdollisuuksia säätää omiin tarpeisiin jos niin haluaa. 

Myös se toimivuuteen ja kunnossa pysymiseen on panostettu. Specialized ilmoittaa että kaikissa Levo 4 malleissa jousituksen linkuston laakerien ilmainen takuu, ensimmäiselle ostajalle no questions asked tyyliin, mikä on hieno asia.  

Levo 4 onnistuu nostamaan jo korkealla olevaa rimaa ylöspäin, se ei tee sitä kuitenkaan pelkällä parilla jutulla, vaan kokonaisuutena.

Levo 4 on kokonaisuutena loistava Sähkömaastopyörä.

Kuvat

Tekniset tiedot

Moottori

All New Specialized 3.1 Motor, 101Nm torque, 666W power

Akku

840wh battery

UI/etäohjaus

All New MasterMind T3 Display System, 2.2″ high resolution color screen, fully customizeable with Specialized app

Laturi

Specialized 4amp charger

Runkosetti

Runko

All new Levo 4 frame, FACT 11m carbon chassis and rear-end, 12x148mm dropouts, sealed cartridge bearing pivots, SRAM UDH compatible, w/ SWAT storage, 150mm of travel, side entry battery, fork travel up to 180mm

Satulatolpan kiristin

Alloy, 38.6mm

Jousitus

Takaiskunvaimennin

FOX FLOAT X Performance with Specialized GENIE Shock Tech, Ride Dynamics Trail Tune, 2-position lever, LSR adjustment

Haarukka

FOX FLOAT 36 Rhythm, GRIP damper, two position Sweep adjustment, 15x110mm axle, 44mm offset, 160mm of travel

Jarrut

Etujarru

SRAM Maven Bronze, 4-piston caliper, hydraulic disc, 220mm Rotor

Takajarru

SRAM Maven Bronze, 4-piston caliper, hydraulic disc, 200mm Rotor

Voimansiirto

Vaihdevivut

SRAM AXS POD Controller

Takavaihtaja

SRAM S1000 Eagle Transmission Derailleur

Rataspakka

SRAM 1270 Transmission Cassette, 12 Spd,10-52t

Ketjut

SRAM GX Eagle Transmission Flattop Chain

Kampisarja

SRAM S1000 Crankset, ISIS interface, Integrated Guard, 55mm Chainline, 155mm

Eturattaat

SRAM T-type ring, 34T, 104 BCD, steel

Kiekot ja renkaat

Vanteet

Specialized 29, hookless alloy, 30mm inner width, tubeless ready

Etunapa

Alloy, sealed cartridge bearings, 15x110mm thru-axle, 28h

Takanapa

Alloy, sealed cartridge bearings, 12x148mm thru-axle, 32h

Pinnat

DT Swiss Industry

Eturengas

Butcher, GRID GRAVITY casing, GRIPTON® T9 compound, 2Bliss Ready, 29×2.3″

Takarengas

Butcher, GRID GRAVITY casing, GRIPTON® T9 compound, 2Bliss Ready, 27.5×2.3″

Sisärenkaat

Standard, Presta valve

Ohjaamo

Ohjainkannatin

Alloy Trail Stem, 35mm bar bore

Ohjaustanko

Alloy handlebars, 35mm diameter, 8 degree back sweep, 6 degree up sweep, S2: 30mm rise, 780mm width, S3-S5: 40mm rise 800mm width

Kädensijat

Specialized Trail Grips

Satula

Bridge Comp, Hollow Cr-mo rails

Satulatolppa

Xfusion Manic, infinite adjustable, two bolt head, Remote SLR LE lever, 34.9, S2: 125mm, S3: 170mm, S4-S6: 190mm

Tarvikkeet

SWAT

SWAT internal downtube storage

Paino

 

Hinta

8559 €