Canyon Neuron:ON AL 9/ Bosch CX GEN 5 100Nm 750W
Testissä oli Canyonin uudistettu ns. täysitehoinen sähkömaastopyörä Neuron:ON AL 9. Neuron:ON jakautuu kahteen sähkömaastopyörämalliin, on olemassa tämä Neuron: ON täysitehoinen ja Neuron:ONfly kevytsähkömaastopyörä. Täysitehoinen Neuron:ON AL tarjoaa Bosch performance line CX moottorin kautta tehoa heinäkuun päivityksen jälkeen 100 Nm vääntöä ja 750 wattia hetkellistä max avustusta. Neuron:ONfly on taas varustettu Boschin pienemmällä performance Line SX moottorilla jossa on tehoa se 60Nm vääntöä ja 600 wattia max hetkellinen avustus.
Testiin tuli siis tämä Neuronin täysitehoinen versio, tarkalleen Neuron:ON AL 9. Muita malleja on AL 7, AL 8 ja juuri julkaistu Neuron:ON AL CLLCTV, joka on Neuronin ns. extreme versio. Siinä on joustoa hieman enemmän 160/145 mm ja kovempaan ajoon tarkoitetut jousitus komponentit ja jarrut ja se on saatavilla vain MX/Mullet 29/27.5 rengastuksella.
Näissä “normaali” Neuron: On AL malleissa, joustoa on se 150 mm edessä ja takana 130 mm, paitsi pienemmissä runko koossa XS-S takajousituksen määrä on 125 mm. Neuronit:ON AL 7,8 ja 9 ovat myös full 29 pyöriä M-XL runkokoossa, pienemmät koot ovat 27.5 kokoisilla vanteilla.
Moottorina toimii kaikissa malleissa Boschin Performance line CX 5 Gen moottori. Sen parina on 800 Wh akku AL 9 ja 8 malleissa, AL 7 mallissa on vakiona pienempi 600 Wh:n akku mutta 200 €.n lisähintaan saa valittua 800 Wh:n akun. Kahden tuuman selkeä korkearesoluutioinen Kiox 300 näyttö löytyy vakionan 8 ja 9 malleissa.
Boschin CX Gen 5 moottoriin julkistettiin moottorin tehopäivitys nyt heinäkuun puolenvälin tienoilla. Tehoa on mahdollista nostaa ilmaiseksi, lataamalla Boschin FloW applikaation kautta moottorin päivityssofta. Softan kautta moottorin tehoa ja vääntöä on halutessa mahdollista nostaa 100 Nm:iin ja 750 wattiin asti, mikä on aika huomattava tehon ja väännön nousu, kun vanha softan teholukemat oli 85 Nm vääntöä ja 600 W hetkellistä max avustusta. Pakko kuitenkin myöntää, että kaikki ei mennyt niin kuin elokuvissa. Pienen tutkinnan jälkeen löysin tapauksia joissa Flow applikaatio oli jouduttu poistamaan kokonaan ja lataamaan uudelleen jolloin moottorin päivitys tuli mahdolliseksi ladata ja asentaa, näin oli myös minun kohdalla. Päivitys kesti noin 20 min latautua ja asentua. Se osuus oli kaikki sujuvaa, minkä jälkeen pääsi nostamaan moottorin tehoa ja vääntöä sinne 100 Nm:iin ja 750 wattiin asti. Halutessaan moottorin tehoa ja vääntöä on mahdollista räätälöidä itselleen sopivaksi 5 Nm ja 5 W välein joka avustus modella.
Testissä oleva Neuron:ON AL 9 on malliston hinnakkain malli tai se jakaa paikan CLLCTV mallin kanssa. Tässä 9 mallissa jousitus komponentit ovat Rock Shoxsin. Edessä joustaa Lyrick ja siinä on 150 mm joustoa, takana joustaa Rokkarin Delux Select ja liikevaraa perässä on se 130 mm. Vaihteet ja jarrut ovat Sramin, vaihdot hoitaa S1000 Eagle AXS sähkövaihteet ja jarrut ovat DB8 200 mm:n jarrulevyin. Hissitolppa on Canyon oman talon tuote, liikevaraa siinä tässä L-kokoisessa rungossa se 200 m. Hissitolpan liikevara riippuu rungon koosta esim. XS- kokoisessa rungossa on liikevaraa 150 mm, kun taas XL- kokoisessa huimat 230 mm. Vanteet ja navat ovat Dt sWissin. Renkaina toimii SchWalbet. Edessä aggressiivinen Magic Mary 2.4 x 29 kokoisena ja takana Hans Dampf 2.35 x 29 -kokoisena.
Canyon ei ole ns. mitenkään perinteiseen tapaan toimiva polkupyörien valmistaja, vaan sen tapa on suora yhteys asiakkaaseen ilman välikäsiä, mikä takaa edullisemmat hinnat. Pyörien tilaus hoidetaan Canyonin nettisivujen kautta, jossa on hyvät ohjeet muun muassa oikean runkokoon löytämiseen ja oikean, sinun tarpeeseen sopivan pyörän löytämiseen.
Kuten kaikki Canyonit, niin tämäkin Neuron:ON AL saapui suoraan kotiovelle suuressa pahvilaatikossa, esikokoonpantuna. Asiakkaalle jää pieni määrä kokoonpanna pyörä loppuun. Tämän Neuron:ON:in kohdalla homma oli aika simppeli. Kaikki tarvittavat työkalut, ohjeet ja laturit pyörän ja vaihteiden lataamiseen ja pyörän kokoonpanemiseen löytyy pahvilaatikosta. Canyonin nettisivuilla on myös ohjeet pyörän kokoonpanoon videomuodossa, jos niitä on helpompi katsoa. Siellä on myös ohjeistus sinulle oikean iskareiden ilmanpaineen löytämiseen, jotta saadaan säg kohdalleen ja jousitus toimimaan, kuten se on suunniteltu toimimaan.
No niin, kun kaikki oli säädetty ja pyörä paritettu Flow applikaation kanssa, oli aika lähteä kokeilemaan miltä tämä uudistettu Neuron:ON tuntui ajaa. Neuron:ON:in edellinen malli on myös minulle tuttu malli. Pari kertaa sellaista on tullut kokeiltua ja ensi kilometrien jälkeen oli selvää että Neuronin rungon geometria on saanut todellisen uudelleen ajattelun, mikä näkyykin hyvin selvästi pyörän rungon geometrian numeroissa. Ohjauskulma uudessa Neuron:ON:issa on 64,5 astetta joka on 3 astetta loivempi kuin vanhassa. Satulakulma on jyrkentynyt 3.5 astetta, 71 asteeseen. Myös rungon reach eli ulottuvuus on kasvanut 30 milliä. Kun vertaa vanhaa L-kokoista runkoa uuteen L-kokoiseen runkoon, myös joustomatkaa on edessä se 20 milliä enemmän kuin vanhassa oli.
Ensimmäisen lenkin tarkoitus oli kuinka katsoa, kuinka pitkää kantamaa 800 Wh:n akku tarjoilee , kun ajetaan omien mielihalujen mukaan, käyttäen E-MTB ja tarvittaessa Turbo modea. Lenkki sijoittui 7 veljeksen polkujen kautta Rajamäen Sääksin ympäristöön ja näköjään hieman pidemmällekin. Vaikka ajoin aivan omien halujen mukaan, akun säästöä miettimättä, niin kotiin takasin tullessa akkua oli jäljellä vielä se 33 %, vaikka lenkin statsit olivat melkein 50 km (49,22 km) ja lenkin keskinopeus oli 21,4 km/h. Nousumetrejä lenkillä tuli karvan alle 500 m (497m).
Seuraavien lenkkien tarkoitus oli haastaa Neuronia erityyppisillä poluilla ja tutustua Bosch 5 Gen päivityksen jälkeiseen lisävoimaan. Suuntasin siis Hyvinkään Pohjoispuolella sijaitsevalle maastopyöräreitille, hieman omin pistoin höystettynä. Kyseisellä alueella sijaitsee hyvinkin haastava ylämäki, siis hieno alamäki yleensä, johon olin päättänyt kokeilla Gen 5 uusia 100 Nm ja 750 W tehoja. Ensin kokeilin mäkeen vanhoilla maksimi avustusmäärillä 85 Nm ja 650 W ja yritin olla laittamatta omaa jalkaa peliin yli 150 Watin verran. Oman jalan wattimäärän näki kätevästi Kiox 300 näytön kautta. Vanhalla softalla mäki kesti ajaa ylös 30 sekuntia. Tehot nyt seuraavaksi täysille ja mäkeen ylös samalla idealla. Nyt mäki kesti kavuta 26 sekuntia ylös eli varsin huomattava ero.
Nyt lenkkejä on takana yli 200 kilometriä, vaihtelevassa maastossa. Neuron:ON AL on kaikkea mitä Canyon lupaa sen olevan. Se on huomattavasti kyvykkäämpi, monipuolisempi ja vakaampi maastossa kulkija kuin edeltäjänsä. Sen jousitus on mukavuuspainotteinen, mikä tekee siitä oivan pitkän matkan kumppanin. Kuitenkin toinen puoli kolikolla on se, että 130 mm:n takajousitus häkeltyy enduro tyyppisessä ajossa, mutta siihen sitä ei olekaan tarkoitettu.
Jos sellaisen Neuron:ON AL:n haluaa niin vastaus on CLLCTV -malli. Jarrut ovat Sramin nelimäntäiset DB8. Olen aiemminkin maininnut niiden pysäytystehosta, mikä ei ole oikein riittävää minun mielestä pysäyttämään 25.7 kilon maastopyörää plus kuskia. Jarrutustuntumaa kahvoissa on, mutta pysäytystehoa ei ole tarpeeksi, mikä varmasti korjaantuu vaihtamalla pehmeämpää jarrupalaa eteen. Sramin S1000 vaihteet toimivat moitteetta, ne vaihtavat tarkasti ja ongelmitta nappia painamalla.
Bosch CX Gen 5 voimapäivitys, onko se tarpeellinen? No en näe siinä mitään haittaakaan, tietenkin takarattaat ja ketjut voivat olla kovemmalla rasituksella. Jos lisätehoa käyttää järkevästi ja ajaa kampikierroksia käyttäen JA muistaa pestä ja puhdistaa voimansiirron väliajoin, niin tuskin osien kulutus kokee kovinkaan jyrkkää nousukäyrää. Moottori tuntuu olevan uudella päivityksellä yhtä hyvin ajettavissa joka tilanteessa kuin vanhallakin. Se on edelleen hyvin sivistynyt voimantuotossaan ja hyvin hallittavissa jaloilla, jopa Turbo modella.
Itse asetin Flow -applikaation kautta niin, että ECO, Tour+ ja E-MTB mode olivat peak voimiltaan vanha 85 Nm ja 600 W. Turbo moden asetin niin, että tiukan paikan tullen tai ihan huvikseen voi ottaa kaiken 100 Nm ja 750 W tehon käyttöön. Flow applikaation kautta pystyy modaamaan moottorin luonnetta, aika pitkälti juuri sellaiseksi kuin haluaisit sen olevan. Kuinka helposti se tarjoaa max avustuksen vs. oman jalat voima, kuinka voimakkaan tuntuisesti (rivakasti) moottorin voima tulee ym. Flow applikaation toimintoja on niin paljon, että niitä ei kannata edes alkaa luettelemaan tähän.
Neuron:ON AL 9 on hyvä pyörä hyvin monellekin, se on vakaa ja mukava ajettava eri tyyppisissä maastoissa. Kuitenkin se on parhaimmillaan kun ajaa kangasmetsä polkuja nauttien mukavasta jousituksesta ja vakaista ajo-ominaisuuksista. Sen päällä viettääkin mielellään pitkiä päiviä seikkaillen uusille poluille, koska 800 Wh akun kantama jo siihen riittää.
Ja jos tuntuu, ettei se ihan joka mantereen ylittämiseen, niin 250 Wh Range extender ostoskoriin, niin alkaa riittämään jo seuraavalle päivällekin seikkailtavaa. Kiox 300 näyttöön voi syöttää navigaation ohjeet Flow applikaation kautta, niin reittejä voi suunnitella kotisohvalla ja tehdä polkuja tutuksi aluksi omalla mantereella.
Kuvat
Tekniset tiedot
Runko
-
Runko
- Canyon Neuron:ON -alumiinirunko, 130 mm joustomatka takana M-XL-kokoisissa rungoissa (125 mm XS-S-kokoisissa rungoissa). Loistava kolmivaiheinen kinematiikka. Integroitu akku. Boost-standardin mukainen taka-akseli (148 mm). Post-mount-jarrut (180 mm jarrulevyt).
- Akselin pituus: 12×148 mm
- Materiaali: Alumiini (AL)
- Paino: 4 675 g
-
Takajousitus
- Rockshox Deluxe Select
- Paino: 316 g
-
Joustohaarukka
- RockShox Lyrik
- Akselin pituus: 15×110 mm
- Joustomatka: 150 mm
- Ohjainputken halkaisija: 1 1/8″ – 1,5″
- Paino: 2 050 g
Voimansiirto
-
Motor
- Bosch Performance Line CX GEN.5
-
Battery
- SRAM Powerpack
-
Battery
- Bosch PowerTube 800Wh
-
Takavaihtaja
- SRAM S1000 Eagle Transmission
- Paino: 443 g
-
Ketjuohjuri
- Canyon GP0480-01 slim
-
Vaihdevipu
- SRAM AXS Pod
- Paino: 67 g
-
Takaratas
- SRAM XS-1275
- Rattaiden lukumäärä: 12
- Välitysalue: 10-52
-
Kampisarja
- FSA CK-745/IS/GEN4
- Eturattaiden määrä: 1
-
Eturattaat
- SRAM Eagle Transmission E-MTB chainring for Bosch
-
Ketju
- SRAM GX Eagle Transmission
Jarrut
-
Levyjarru
- SRAM DB8 Stealth
- Mäntien Lukumäärä: 4
-
Levyjarru
- SRAM DB8 Stealth
- Mäntien Lukumäärä: 4
-
Jarrulevy
- SRAM Centerline Rounded
- Koko: 200 mm
- Paino: 228 g
Kiekot
-
Etukiekko
- DT Swiss H1900
- Akselin pituus: 15×110 mm
- Jarrulevyn Kiinnitys: Center Lock
- Sisäleveys: 30 mm
- Vanteen materiaali: Alumiini
- Paino: 1 007 g
-
Takakiekko
- DT Swiss H1900
- Akselin pituus: 12×148 mm
- Jarrulevyn Kiinnitys: Center Lock
- Sisäleveys: 30 mm
- Vanteen materiaali: Alumiini
- Paino: 1 194 g
-
Rengas
- Schwalbe Magic Mary
- Leveys: 2.4″
- Paino: 1 150 g
-
Rengas
- Schwalbe Hans Dampf
- Width: 2.35″
- Paino: 930 g
-
Läpiakseli
- Canyon Quixle Through Axle QR 148×12
- Akselin pituus: 12×148 mm
Ohjaamo
-
Ohjainkannatin
- Canyon:ON ST0031 Stem
- Canyonin sähkömaastopyörän ohjainkannatin
- Pituus: 45 mm
- Ohjainputken halkaisija: 1 1/8″
- Kiinnityksen Halkaisija: 35,0 mm
- Materiaali: Alumiini (AL)
-
Ohjaustanko
- Canyon:ON HB0056 Riser bar
- Kiinnityksen Halkaisija: 35,0 mm
- Leveys: 780 mm
- Nousu: 20 mm
-
Kädensijat
- Canyon Lock-On
-
Display
- Bosch Kiox 300
Satula
-
Satula
- Fizik Terra Alpaca X5
- Sukupuoli: Unisex
- Paino: 230 g
-
Satulatolppa
- Canyon SP0070-01
- Ilmasäiliö. Vaijerikäyttöinen.
- Säätömatka: Rungon koosta riippuvainen (katso Komponenttien geometria -taulukko).
- Kiinnityksen Halkaisija: 34,9 mm
- Materiaali: Alumiini (AL)
- Paino: 34 g
-
Satulatolpan kiristin
- Canyon GP0446-01
Hinta: 5799 €