Rocky Mountain Instinct Powerplay C70  GEN2

(Shimano & Fox)

 

Sähköpyörän persoonallisuutta iso osa on sen moottori, kuinka paljon se antaa avustusta ja millä tavalla avustus toimitetaan takapyörälle. Se on alkumetreistä lähtien käyttäjäkokemuksen kulmakivi.

Kanadalainen Rocky Mountain Bikes on ensimmäisestä sähköavustetusta maastopyörästään lähtien ollut moottorin suhteen oman tiensä kulkija. Sen moottorin valmistajana toimii niin ikään kanadalainen PROPULSION POWERCYCLE. Dyname on moottorin nimi ja rakenteeltaan se on monella tapaa poikkeava muihin markkinoilla oleviin moottoreihin nähden. Dynamea voisi jopa kuivailla parhaiten keskimoottoriksi, kun muiden valtamerkkien moottoreita voisi kutsua keskiömoottoreiksi.

Dyname moottorillisessa Rocky Mountain pyörässä, pyörän keskiölaakeri on täysin tavallinen Pressfit laakeri, mitään moottorin vetoa ei tapahdu sen kautta. Moottorin veto tapahtuu pienen vetorattaan kautta. Se sijaitsee eturattaan yläpuolella ja on suojassa ja piilossa muovisuojuksen alla.

Testissä olevassa Instinct Powerplay Gen 2 mallissa on uusin Dyname 4.0 moottori, se on enemmänkin evoluutio (paranneltu) ensimmäisen generaation Dyname 3.0 mallista. Dyname 4.0 on kevyempi ja huomattavasti pienempi kuin edeltäjänsä. Kuitenkin teholukemat ovat yhtä vaikuttavat 108nm vääntöä ja hetkellinen huipputeho on 700w. Mitä olisi teho ilman hallittavuutta? Rocky mountainin Dyname 4.0 moottorin ja käyttöjärjestelmän yksi tavoitteista on ollut käyttäjämukavuus ja säilyttää 3.0 luonnollisen tuntuinen avustus ja jopa parantaa sitä tuntumaa.

Muista moottorivalmista poiketen Dyname moottorissa tehoa annostellaan ketjunkireyden mukaan. Magneettianturi mittaa ketjun kireyttä monta tuhatta kertaa sekunnissa, mikä valmistajan mukaan tarkoittaa, että käytännössä kuskin polkemisen ja moottorin avustuksen välillä ei pitäisi olla mitään viivettä ja toiseen suuntaan avustus loppuu myös sillä hetkellä, kun polkeminen lopetetaan. Toisin sanottuna moottori antaa juuri sen mitä kuski jalalla pyytää. Jotta pelit ”pysyisivät lapasessa” on moottorin ohjelmistoon suunniteltu vääntökäyrä, eikä 108nm vääntöä iske takarenkaaseen salaman lailla ja max teho 700w saadaan ulos 85rpm:n kohdalla, joten jalkojen pitää jo pyöriä.

Käyttöjärjestelmän päivitykseen kuului myös Micro Remote, josta ohjataan Jumbotron nimisen näytön toimintoja, joka on sijoitettu vaakaputken etuosaan monien muiden pyörävalmistajien tyyliin. Jumbotronista näkee vauhdin, kadenssin, akun prosentit ym, mutta tärkein ominaisuus on mahdollisuus säätää eri avustusmodeja mieleisekseen kahdella tavalla. Jumbon kautta voi säätää kolmen profiilin avustusprosentteja, myös profiilin Boost level valitaan sen kautta. Voit siis säätää jokaisen profiilin sisällä avustusprosenttia neljän Eco, Trail, Trail + ja Ludicrous moden kohdalla erikseen. Boost taso, on siis se, kuinka herkällä jalanpaineella kampeen moottori tarjoilee maximi tehoaan.

Yksi Rocky Mountainin tuotantoryhmän tavoitteista oli lisätä rangea. Gen 1 Instinctissä oli 672 wh:n akku ja se oli kiinteästi integroitu alavinoputkeen, eikä sitä ollut tarkoitus irrottaa. Gen 2 Instinct sai isomman 720wh akun ja se on helposti irrotettavissa 4 mm:n kuusikulma avaimella. Jos sekään ei riitä niin 340wh lisäakku ns. Overtimepack on mahdollista ostaa, jolloin järjestelmän akkujen kapasiteetti kasvaa huimaan 1050wh. Uudella 4 ampeerin laturilla 720wh akku pitäisi olla täynnä alle neljässä tunnissa, joten kiirettä pitää edellisestä ajamisesta palautumisen suhteen. Sähköjärjestelmä on edelleen 48-voltin järjestelmä, sen pitäisi olla säästeliäämpi virran kulutuksen suhteen kuin yleisesti käytössä oleva 36-voltin järjestelmä.

Kuitenkin tämän Powerplay Instinctin uudistamisessa on tapahtunut paljon muutakin kuin moottorin versiomuutos. Verrattuna Gen 1 Instinctiin joka oli mitoitukseltaan ”keskitien kulkija” muutokset ovat olleet sinne mordernien trailpyörien suuntaan vahvasti. Ohjaamoon on tullut lisää tilaa, L-kokoisessa testipyörässä Reach on 48.2 senttiä kun Gen 1 L-kokoisessa se oli 45.5 senttiä. Myös ohjauskulmaa on loivennettu reippaat pari astetta, nyt se on 64.2 astetta, kun Ride-4  geometrian säätö on 1 asennossa, ja onhan se. Ride-4 rungon geometrian säätöepäkeskolevyt sijaitsevat takaiskunvaimentimen alapään kiinnityksen yhteydessä. Asentoja on nimensä mukaisesti neljä, säätö asennossa 1 Instinct on ohjauskulma loivimmillaan, jousituksen kinematiikka progressiivisimmillaan ja keskiö matalimmillaan, eli kaikki ns. Full on (lue hauskimmillaan). Asento 3 on ns. neutraali asento, tämä on se asento, jossa pyörä toimitetaan. Asento 2 on huhun mukaan ns. tehdaskuskien asento, tässä asennossa pyörä on matala ja loiva mutta jousitus on vähemmän progressiivinen kuin asento ykkösessä ja jousituksen progressiivisuus hoidetaan takaiskarin säädöillä. Asento 4 nostaa keskiön korkeutta, jyrkentää ohjauskulmaa ja satulakulmaa. Jousitus on myös vähiten progressiivinen. Esimerkiksi, jos luvassa olisi pitkiä teknisiä nousuja pidempi matka, niin asento 4 olisi mukavin ja helpoin tapa nousta niitä. Satulaputken kulma on myös jyrkentynyt, nyt se on loivimmillaan 76.2 astetta ja jyrkimmillään 76.9 astetta. Ride-4 geometrian säätömahdollisuus löytyy useammasta muustakin Rocky Mountain pyörämallista niin sähköisistä Powerplay malleista ja luomu malleista. Takahaarukan pituutta on mahdollista säätää 10 milliä, kääntämällä takahaarukan molemmin puolin taka-akselin kohdalla sijaitsevaa säätölevyä. Tämä muuttaa pyörää ketterämmäksi lyhyessä asennossa ja pidemmässä vakaammaksi. Lyhyimmillään takahaarukka on 43.9 senttiä ja pisimmillään 44.9 senttiä.

Tämän Instict Powerplay C70:n runkomateriaali on hiilikuitua siitä C nimessä, malleja on hiilikuituisena C50, C70 ja kallein C90. Alumiinisia A malleja on A10, A30, A50 ja kallein A70. Malleja on siis varsin kattavasti.

Tämä C70 malli on siis ns. Shimano malli. Osasarjana toimii Shimanon XT ja jousituksen hoitaa Fox tuotteet. Edessä jousituksen hoitaa Fox 36 E-MTB Float Grip performance ja joustomatkaa siinä on 150 milliä. Takapään Mid-High-Pivot jousituksen liikkeiden vaimennutuksen hoitaa Fox Float X Performance ja liikematkaa siinä on 140 milliä. Jarrut ovat Shimanon XT trail mallit ja niiden parina on edessä ja takana 203 milliset jarrulevyt. Muut komponentit ovat Race facen ja Rocky Mountainin tuotantoa. Hissitolppa on Race Face Turbine R ja tässä L kokoisessa liikevaraa on 175 milliä. Ehkä erikseen mainittavaa on vielä, Race Facen 170 milliä pitkät kammet, jotka poikkeavat muiden valmistajien usein käyttämistä 160–165 millin pituisista kammista. Renkaat ovat Maxxis Minion DHF ja DHR II, edessä 2.5 x 29 ja takana 2.4 x 29. Molemmat ovat 3C Maxx Terra seoksella ja EXO+ runkosuojauksella.

Rocky Mountainin pyörien kehitys- ja testityö tehdään Vancouverin kaupungin pohjoispuolella niin sanotulla BC:n alueella, siellä joskus itsekin ajamaan päässeenä voi todeta, että maastopohja muistuttaa Suomen korpimetsiä, mutta kaikki on vaan paljon, paljon isomassa kaavassa. Joten on lupa jopa odottaa suomen maastoissa toimivaa kokonaisuutta.

Ajamaan siis! Kuten mainittu, Instinct Power Play Gen1 pyörää tuli ajettua useamman sata kilometriä, kun pyörä oli toimituksen yhtenä pyöränä. Pyörä oli L-kokoinen myös, joten Gen1 ja Gen 2 erot tulevat selvästi ja varmasti vastaan ajaessa. Jousituksen ilmanpaineet kohdalleen ja menoksi. Heti alkumetreillä on selvää, että ohjaamossa on enemmän tilaa kuskin liikkua ja moottorin ohjaus- ja hallintalaitteet ovat parantuneet huimasti.  Jumbotron näyttö on iso ja selkeä ja siitä näkee helposti vilkaisulla, millä modella ajaa.

Ensilenkiksi (ns. säätölenkki) olin suunnitellut ajavani 7-veljeksen reittiä, sieltä Sääksjärven ympäri, sieltä Märkiö pohjoinen ja 7-veljeksen reittiä takaisin, noin 40+ km. Koko kierroksen maasto on hyvä sekoitus kangasmetsää, jopa hieman korpimetsää, teknistä polkua ja helppoa polkua. Sitä kaikkea mitä Etelä-Suomessa on tarjolla. Samalla kokeilla kuinka paljon akkua Dyname 4.0 polttaa, jos ajaa tyylillä real life eli akkua säästelemättä omien menohalujen mukaan.

Lenkin jälkeen mietelmät ovat moottorista aika selkeät. Dyname 4.0 on todella, voisiko sanoa jopa analogisen tuntuinen polkea. Kun hellität voiman kammelta, niin avustus loppuu samaan aikaan. Kun lisäät painetta kammelle, niin avustus lähtee kasvamaan. Kuitenkin sitä on jopa ajettava oikealla vaihteella, kuten ns. luomupyörää. Jos kadenssi eli pyöritysnopeus pääsee laskemaan alle 50rpm, niin jopa 80% Trail + avustusmodella moottori on hieman hengetön, kunnes kadenssi/rpm:t nousee, niin samalla moottorin avustus kasvaa. Kun 85rpm maksimi voiman kohta saavutetaan, niin silloin mennään eikä meinata ja 25km/h kohdalla tuleva rajoitin tuntuu tulevan vastaan sekunneissa. Vaikka ajoin akkua säästelemättä, niin akkua 41 kilometrin jälkeen oli vielä jäljellä 39%. Muuten lenkin ajan Instinctin ominaisuudet tuntuu heräävän henkiin vasta, kun vauhti kasvaa ja esteiden määrä polulla lisääntyy. Jousitus yllätti siinä, kuinka toimivan tuntuinen se oli ajella, sekä ihan perus kangaspolkuja, että haastavaa teknistä polkua kovalla vauhdilla, joten tämä uusi Mid-High-Pivot jousitus on toteutettu sen suhteen todella hyvin. Takajousituksen kerrotaan saaneen lisää anti-squat ominaisuutta, joka lisää polkemisen tehokkuutta. Myös takarenkaan liikettä joustotilanteessa on muokattu (Rearward axle path) eli takarengas ikään kuin väistää estettä.

Ensilenkin jälkeiset positiiviset tunnelmat antoivat lisäpotkua ajatukselle viedä Instinct, moottoria, pyörää ja kuskia hyvin haastaville poluille Usmiin.  Usmin poluille siis seuraavaksi.

Hieman tein muutoksia pyörään ennen ajoon lähtöä, nostin Jumbotron näytön kautta moottorin Boost tasoa yhden ylöspäin +1 neutraalista ja takaiskunvaimentimeen laitoin hieman lisää painetta, nostaen takajousituksen vajoaman eli sägiä 25% liikematkasta. Näin tein, koska halusin hieman jousitukseen lisää kantoa keskialueelle ja estää mahdolliset jousituksen pohjaamiset. Samalla se antaa jonkin verran lisää tilaa polkea vaikeissa teknisissä mäissä, kun jousitus kulkee hieman ylempänä joka tilanteessa.

Kakkoslenkin jälkeen tunnelmat ovat jopa vielä positiivisemmat. Ensinnäkin, se mitä mietin aluksi ennen lenkkiä, että kuinkahan 150milliä edestä ja 140milliä takaa joustava Trail 29 selviää julmista kivikoista ym haasteista. Vastaus oli, että aivan turhaa mietin sellaista. Kun on tottunut ajamaan pitkäjoustoisempia sähköpyöriä, niin 140mm kuulostaa vähältä, mutta selkeästi se on tarpeeksi, ainakin tässä pyörässä. Kivikoissa jousitus syö isot ja pienet iskut mukisematta, mutta kuitenkin, se suurin yllätys on pyörän etenemiskyky teknisessä maastossa. Kun ajaa esimerkiksi isoa kiveä päin kivikossa, niin takarengas ei takerru kiven taakse vaan etenemistä ja pitoa tuntuu olevan joka tilanteessa. Usmin tekniset ylämäet olivat todistus Dyname 4.0 voimavaroista ja hallinasta. Ludicrous modella ylämäkeen ajaessa ei pelkästään naurattanut itseä, mutta kuulemma myös perässä ajajalla oli nauru herkässä, niin huvittava näky on, kun Dyname vetää täydellä teholla mäkeen. Mutta kyllä se pistää puuskuttamaan mäen päällä, moottori vetää parhaiten siellä 85rpm kohdalla antaen sen 700w tehon. Ilmaiseksi se ei mäen päälle kiipeä edes Boost +1 tasolla, se vaatii ketjun kireällä pitämistä ja voimankäyttöä jaloista ihan eri tavalla kuin valtamerkkien moottorit. Hallittavuus jopa tällä kaikkein tehokkaimmalla Ludicrous modella on erinomaista. Sillä voi aika huoletta ajaa tiukkaan ylämäkimutkaan ilman pelkoa, että tarvitsisi puuduttaa takajarrulla moottorin tehoa ryntäämisen pelossa. Kun polkemisen lopettaa niin avustus loppuu ja kun polkemisen aloittaa, niin kammelle jalasta tulevalla voimalla voi säätää, kuinka voimakkaasti se lähtee vetämään.

Instinct Power Play Gen 2 on saanut ne päivitykset, mitkä Gen 1 pyörä tarvitsi noustakseen hyvästä pyörästä loistavaksi pyöräksi. Se on entistä isommalla akulla varustettu ja akku on nyt irrotettavissa latauksen ajaksi helposti. Akun varauksen tilaa on helppo lukea Jumbotron näytöstä. Moottorin avustus ja Boost tilojen muokkaaminen onnistuu näytöltä, Micro remoten parilla napin painalluksella ilman mitään appia tai Bluetooth parituksia. Samalla sen kautta voi rakentaa itselleen eri avustusprofiileja, vaikka eri suosikkiajopaikkojen mukaan. Itselle olisi ensimmäisellä testilenkillä varmasti riittänyt vähempi avustus kuin mihin Trail modet oli säädetty, ja Eco-mode oli liika vähän taas moneen tilanteeseen. Toisella testilenkillä taas avustus prosentit olivat juuri oikeat siihen haastavaan maastoon.

Ainut minkä kanssa en tullut toimeen niin hyvin, oli uusi Micro Remote. Se oli aivan liika herkkä käyttää, eikä anna kuskille tarpeeksi tuntopalautetta, kun olet painanut nappia vaihtaaksesi avustusmodea. Monta kertaa testien aikana olin vaihtamassa Eco avustukselta Trail avustukselle polulla, kun pienikin tärähdys sormi säätönapilla aiheutti tahattomia ylimääräisiä painalluksia, päätyen väärälle avustusmodelle. Toiseen suuntaan virhepainalluksen tekeminen on vielä pahempi. Kun katsot alas näyttöön ja siinä lukee ”it’s all you” niin tiedät mokanneesi. Avustus on silloin 0%. Sitä varmasti kalibroituisi käyttämään paremmin ajan kanssa, mutta mainittava pikku paha.

Rungon geometria on siellä missä nykyaikaisen itseään trail sähköpyöräksi kutsuvan runkogeometrian pitää minusta olla. Pahana päivänäkään ei voisi sanoa, että Gen 1 Instinct PP olisi ollut missään tapauksessa huono takajousitukseltaan, päinvastoin, mutta nämä Gen2:n muutokset ovat nostaneet sen toimintaa joka tilanteessa uudelle tasolle. Alkujouston herkkyys, keskialueen tuki ja loppujouston pohjaamattomuus tekevät vaikutuksen kuskiin. Mid-High-Pivot takajousitus onkin sähköpyörien maailmassa harvinaista herkkua. Tätä takajousituksen ratkaisua on totuttu näkemään alamäki ja enduropyörien maailmassa, jossa takajousitukselta vaaditaan maksimaalista suorituskykyä alamäkeen. Miksi? Useammassa sähköpyörässä ei ole hyödynnetty tätä. Suurin syy on varmasti moottorin ”paketointi”, yksinkertaisesti Dyname moottori yläpuolisella vetorattaalla ja paketoinnillaan mahdollistaa Mid-High-Pivot jousitusratkaisun hyödyntämisen. Vaikka karkeasti sanottuna polkemisen tehokkuuden ominaisuudet hieman siitä kärsivät, niin onhan tässä se moottori apuna. Ajoltaan Instinct PP on helppo, se hoitaa tiukat osuudet ketteryydellä ja on tarpeeksi vakaa vauhdissa. Ride-4 geometrian säätö ja taka-akselin pituuden säätö auttavat kuskia muokkaamaan ajo-ominaisuuksia ajokohteen mukaan tai löytämään suosikkinsa.

Moottori, voi mikä moottori, siinä on luonnetta. Se varmasti jakaa mielipiteitä, onko sillä hyvä luonne vai paha luonne. Itse kallistun vahvasti siihen suuntaan, että hyvä että on luonnetta.

Dyname 4.0 moottoria kuvailisin analogiseksi. Se tempaisee kuskin mukaan yhtälöön tekemään huimaa etenemistä, metsästämään sitä 85 rpm:n maximitehon kohtaa, vaihtamalla pienempää pykälää, jotta vauhti ei hyydy edes ylämäkeen. Samalla huomaa, että syke on aivan tapissa mäen päällä, mutta takana ajavat ovat vielä matkalla ylös sinun pölypilven peitossa. Moottorin tehon hallittavuus jaloilla on mahtavaa, se tuntuu olevan jatke sinun jaloillesi.

Yhteenvetona, Rocky Mountainin Instinct Power Play on huippupyörä suomen maastoihin. Jos joustomatka 150/140 mm pelottaa, että se ei riitä ajoihisi, niin voin jakaa pienen vihjeen: Instinct powerplaylla on isoveli ja sen nimi on Alttitude Powerplay.

Kuvat

Tekniset tiedot

Merkki: Rocky Mountain Instinct Powerplay C70 Shimano

Maahantuoja: Sportsource.fi

Hinta: 9290€

Moottori: Dyname 4.0 Mountain Bike Drive / 250w /108nm/ 700w max

Akku: 720Wh

Runkomateriaali: Smoothwall Carbon etu ja takakolmio

Etuhaarukka: Fox 36 E-MTB Float Evol Grip Performance 150mm /44 offset

Takajousitus: Fox Float X Performance / 140mm

Runkokoko: L

Paino: 23.7kg (polkimien kanssa)

Ohjauskulma: 64.2-64.95°

Satulakulma: 76.2-76.95°

Reach: 482-491mm

Takahaarukanpituus: 436-446mm

Keskiönkorkeus: 330-340mm

Akseliväli: 1,253-1263mm

Vaihteensiirtäjä: Shimano XT

Takavaihtaja: Shimano XT

Jarrut: Shimano XT Trail / 203mm

Kammet/Rattaat: Race Face (170mm)

Takarattaat: Shimano XT 12 Speed, 10-51T

Vanteet: Race Face AR 30

Navat: Edessä/ Rocky mountain 15mm / Takana: DT  Swiss Hybrid 370 Boost 148mm

Renkaat: Maxxis Minion DHF 2.5 x29 ja Maxxis Minion DHR 2.4×29

Ohjaustanko/Kannatin: Rocky Mountain AM 780mm / Rocky Mountain 35 AM 40mm

Satula/tolppa: WTB Volt Race / Race Face Turbine R 175mm